Reclamació a les aerolínies

¿Tinc dret a indemnització si el meu vol s’ha vist afectat per la caiguda del coet xinès?

  • Les restes del coet xinès fora de control cauen al Pacífic Sud

FERRAN NADEU

Part de l’espai aeri espanyol ha quedat tancat al trànsit durant 40 minuts per la reentrada en l’atmosfera d’un coet xinès fora de control.

«Davant l’entrada no controlada de restes de l’objecte espacial xinès CZ-CZ-5B en òrbita descendent creuant el nostre territori nacional, Enaire [el gestor de la navegació aèria espanyola] seguint les recomanacions de l’Agència de Seguretat Aèria Europea (Easa) i les directrius de la cèl·lula interministerial liderada pel Departament de Seguretat Nacional, va establir per garantir la seguretat una franja d’exclusió d’espai aeri de 100 quilòmetres als dos costats de l’òrbita de l’objecte espacial».

Els vols s’han restringit totalment des de les 9.38 hores fins a les 10.18 hores a Catalunya i altres comunitats. A més dels aeroports catalans, també s’han vist afectats els aeroports d’Eivissa i els d’Aragó, Navarra i el País Basc.

Repercussions

Fonts aeroportuàries han assenyalat que, malgrat haver-se restablert el trànsit aeri, aquesta interrupció acabaria tenint repercussions en l’operativa aèria durant tot el dia.

És a dir, que desenes de vols i centenars de passatgers s’han vist afectats d’una manera o una altra pels retards i cancel·lacions que hi ha hagut, i que, com les fitxes d’un dòmino, afecten la resta de vols durant tota la jornada.

Una de les preguntes més freqüents que es fan els passatgers quan es produeixen aquests retards és si té dret a algun tipus de compensació per les molèsties ocasionades.

Indemnitzacions

La normativa europea de reclamacions aèries estableix indemnitzacions importants en cas de cancel·lacions o retards en els vols. En general, si el teu vol es retarda, tens de dret a assistència i, arribat el cas, una indemnització.

La quantia de la indemnització en cas de retard depèn de molts factors: del temps de demora, del destí, de les alternatives que t’hagin proposat, etcètera. Si el retard és de més de cinc hores, la companyia ha d’oferir l’opció d’elegir entre realitzar el viatge o la devolució de l’import del bitllet.

Causes alienes

La norma general estima que, com que els retards es deuen a causes extraordinàries alienes a les companyies aèries, els passatgers no tindrien dret a indemnització ni a la devolució del preu del bitllet si el vol s’enlaira el mateix dia, tot i que sigui amb retard.

Tanmateix, Tomás Herrero, cap de gabinet de direcció d’Aesa, matisa que «els passatgers afectats per l’entrada no controlada a l’atmosfera d’un objecte espacial xinès de gran mida» tenen certs drets, tot i que les companyies aèries intentin esquivar les obligacions:

Si el vol es retarda:

  • Si el retard es produeix a la sortida del vol, els passatgers tenen dret a ser informats dels seus drets i en funció de la distància del vol i del temps d’espera (que en tot cas ha de ser superior a 2 hores) manutenció, comunicacions i allotjament si fos necessari en funció del temps d’espera.

  • Quan el retard sigui de cinc hores o més, i el passatger decideixi no viatjar, tindrà dret al reemborsament del vol.

Tanmateix, «al tractar-se aquesta situació d’una circumstància extraordinària, els retards no generen un dret a compensació econòmica» en cap cas, matisa.

Si el vol es cancel·la:

  • Si la companyia cancel·la el vol, el passatge té dret a ser informat dels seus drets i atenció en funció del temps d’espera fins al transport alternatiu fins al seu destí. També podrà optar per no utilitzar el transport alternatiu i sol·licitar el reemborsament del bitllet.

  • Si opta pel reemborsament, haurà de ser en efectiu dins dels set dies següents des de la seva sol·licitud i només en forma de bons si així s’accepta pel passatger.

  • Si es decideix pel transport alternatiu, aquest ha de ser fins al destí final al més ràpidament possible i en condicions de transport comparas, o en una data posterior que convingui al passatger, en funció delsble seients disponibles.

«Igual que en el cas de retards, per ser aquesta una circumstància extraordinària, les cancel·lacions tampoc generen un dret a obtenir una compensació econòmica», explica Herrero.

Temes:

Espai Viatges Xina