La Seguretat Social ha posat en marxa un nou servei que permet realitzar tràmits i consultes bàsiques dels treballadors. Cada usuari podrà accedir a la informació de la seva vida laboral amb pocs clics a través del portal Import@ss, cosa que facilita la consulta de qüestions com la base de cotització de cada treballador, que permet saber el dret a prestacions futures, o altres informacions per a treballadors autònoms. Aquí t’expliquem les gestions que pots realitzar des de la nova plataforma, que està disponible en el següent enllaç. 1. ¿Com consultar la vida laboral? La vida laboral permet saber qüestions com la quota que abona tant el treballador, com l’empresa cada mes a la Seguretat Social en concepte de cotitzacions. Aquesta informació és fonamental per verificar que el salari que percep el treballador concorda amb la contribució que fa després a la Seguretat Social. I tot això serveix per calcular futures prestacions d’atur –aquest depèn de quant hi hagi contribuït prèviament el treballador– i la futura pensió de jubilació. Per accedir-hi, una vegada ja dins de Import@ss i validada la contrasenya, l’usuari s’ha de dirigir a ‘La teva vida laboral’. 2. ¿Com saber el teu número de la Seguretat Social? El nou portal permet sol·licitar el document que acredita que estàs donat d’alta a la Seguretat Social. Aquest és un document que conté, entre altres coses, el teu número de la Seguretat Social. I és un paper necessari per certificar que el treballador està inclòs en el règim de la Seguretat Social i poder firmar, per exemple, un nou contracte laboral. 3. ¿Com es pot saber què cobreixen les teves cotitzacions? Les cotitzacions que acumula un treballador al llarg de la seva vida laboral són imprescindibles per poder accedir a la prestació d’atur, en cas de ser acomiadat o que venci el contracte temporal. El nou portal de la Seguretat Social recopila tot el ventall de prestacions o subsidis associats al règim pel qual cotitzi el treballador, ja sigui assalariat o autònom. La mateixa Tresoreria reconeix que la informació de la seva pàgina és «orientativa» i no permet conèixer el detall de quina prestació d’atur, per exemple, podria cobrar l’usuari que la consulta o quant temps podria rebre-la. Per a això, l’usuari haurà de contactar directament amb la Seguretat Social o el SEPE. 4. ¿Com donar-se d’alta com a autònom? Un dels apartats del portal, el d’‘Altes, baixes i modificacions’, redirigeix directament a la pàgina web de la Tresoreria General de la Seguretat Social, des d’on un ciutadà pot donar-se d’alta com a treballador autònom. A la mateixa web s’especifiquen els documents precisos per seguir endavant, com tenir assignat número de la Seguretat Social, les dades fiscals, el codi de l’impost d’activitats econòmiques (IAE) i l’Administració Tributària a la qual pertany, la data d’inici d’activitat i domicili en el qual es realitzarà; entre d’altres. 5. ¿Com donar d’alta o de baixa una treballadora de la llar? Un altre tràmit que es pot realitzar des del nou portal (i que també es podia realitzar des de l’antic) és sol·licitar l’alta o baixa d’una empleada de la llar. Per a això, una vegada l’usuari ha accedit al portal Import@ss (ja sigui via certificat digital o contrasenya), ha de dirigir-se a l’apartat ‘Altes, baixes i modificacions’. Allà, entre d’altres, es pot iniciar els tràmits per a l’alta o baixa d’un treballador de la llar. 6. ¿Com es pot saber si estàs al corrent de pagament o altres deutes? L’apartat de ’Pagaments i deutes’ és a l’última secció del portal Import@ss. Aquesta permet demanar documents com el certificat d’estar al corrent de pagaments amb la Seguretat Sòcia, un element que demanen la gran majoria de les administracions a l’hora de sol·licitar ajudes. Des d’aquest mateix apartat l’usuari pot consultar si té deutes o no i de quina magnitud amb la Seguretat Social; així com veure l’estat dels tràmits en cas d’haver de reparar-los o d’impugnar-los.