Aeronàutica

Repsol produeix combustible per a avions a partir de residus

El seu ús evitarà l’emissió de 300 tones de CO2 a l’atmosfera, l’equivalent a 40 vols Madrid-Bilbao

Repsol ha donat un impuls a la descarbonització dels combustibles per al sector aeronàutic al completar amb èxit al seu Complex Industrial de Petronor, a Bilbao, la fabricació del primer lot de biojet del mercat espanyol produït a partir de residus, va informar la companyia. En concret, el lot consta de 5.300 tones de combustible i compleix els estrictes requisits de qualitat del producte i les condicions de sostenibilitat de la cadena de producció, logística i de comercialització. El seu ús evitarà l’emissió de 300 tones de CO2 a l’atmosfera, l’equivalent a 40 vols Madrid-Bilbao.

Es tracta de la tercera producció de biojet a Espanya realitzada per Repsol després de la fabricació de dos lots més a les refineries de Puertollano i Tarragona, a mitjans del 2020 i principis del 2021 respectivament, on es va utilitzar biomassa com a matèria primera. En aquest últim lot s’han utilitzat, en canvi, residus com a matèria primera, i així s’han integrat eines d’economia circular al procés. D’aquesta manera es millora la gestió dels residus transformant-los en productes d’alt valor afegit, com els combustibles de baixa empremta de carboni.

El grup presidit per Antoni Brufau va assenyalar que aquest avanç és «una fita rellevant en la producció de combustibles amb baixa empremta de carboni i suposa una evolució en la descarbonització dels combustibles per a transport aeri, un segment on l’electrificació no és viable de moment». A més, representa un exemple més de l’evolució dels complexos industrials de Repsol per transformar-se en pols multienergètics, capaços de generar productes de baixa, nul·la o fins i tot negativa empremta de carboni. L’impuls d’aquest tipus de combustibles se suma als projectes que l’empresa ja ha desplegat en eficiència energètica, generació d’electricitat baixa en emissions, hidrogen renovable, economia circular, combustibles sintètics i captura, ús i emmagatzemament de CO, i és un dels principals eixos estratègics de la companyia per assolir el seu objectiu de ser una companyia zero emissions netes l’any 2050.

L’ús de biocombustibles es presenta com una via per a la descarbonització del sector de l’aviació. En aquest sentit, les institucions comunitàries han establert diferents mesures per fomentar l’ús de biojet en el sector aeronàutic. Tant l’obtingut a partir de biomassa com el biocombustible avançat procedent de residus estan inclosos en la llista de combustibles sostenibles en la Directiva Europea d’Energies Renovables. El 14 de juliol la Comissió Europea va publicar, com a part del paquet de mesures Fit for 55, la iniciativa Refuel Aviation, que té per objectiu impulsar l’oferta i demanda de combustibles sostenibles per a aviació a la Unió Europea, i arribar a un ús del 2% el 2025 i un 63% l’any 2050. D’aquesta manera, es redueix l’empremta mediambiental del sector mentre contribueix a assolir els objectius climàtics globals.

A Espanya, el Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima (PNIEC) reconeix que els biocombustibles constitueixen la tecnologia renovable més àmpliament disponible i utilitzada en l’actualitat en el transport, especialment en sectors com el dels vehicles pesants i el de l’aviació, en què l’electrificació presenta dificultats actualment. A més, la llei de canvi climàtic i transició energètica aprovada el maig passat conté un article dedicat als combustibles alternatius sostenibles en el transport, amb especial èmfasi en biocombustibles avançats i d’altres d’origen no biològic. En aquesta línia, Repsol va anunciar l’any passat que construirà a Cartagena la primera planta de combustibles avançats de baixes emissions d’Espanya, amb capacitat per produir 250.000 tones a l’any d’hidrobiodièsel, biojet, bionafta i biopropà a partir de residus. També entre els seus objectius recollits en el seu pla estratègic 2021-2025 es troben la producció d’1,3 milions de tones de biocombustibles sostenibles el 2025 i més de dos milions el 2030.

Temes:

Repsol