AUTOMOCIÓ

Ford també fabricarà bateries a Europa amb SK Innovation

  • L’associació estratègica entre Ford i SK Innovation, BlueOvalSK, acoblaran bateries a Europa en un futur com a part d’un pla per produir 240 GWh anuals.

  • Es desconeixen les possibles localitzacions en què la nord-americana apostarà per aixecar la seva fabrica europea, mentre que SK Innovation planeja construir la seva tercera fàbrica a Hongria.

Ford produirà bateries a Europa a través de BlueOvalSK, l’associació estratègica que forma amb el productor sud-coreà de bateries SK Innovation. Així ho va anunciar el director d’operacions i plataforma de productes de Ford, Hau Thai-Tang, confirmant que el seu projecte amb la companyia asiàtica s’estendria més enllà d’Amèrica del Nord i travessaria la bassa gran per arribar a Europa. No obstant, no va donar cap data ni va especificar cap full de ruta fins a l’inici de la producció de bateries al Vell Continent.

Actualment SK Innovation produeix les bateries de la Ford F-150 Lightning, la versió elèctrica del popular ‘pick-up’ de la marca i, segons els seus plans, acoblarà bateries per un total de 60 GWh de capacitat per a mitjans d’aquesta dècada en dues plantes. Els plans globals de Ford aspiren a aconseguir una capacitat productiva de 240 GWh anuals a tot el món, una cosa per a la qual es necessitarien al voltant de 10 fàbriques. Segons l’executiu de la marca, 140 GWh del total es produiran a Amèrica del Nord i la resta es repartiran en altres regions, com Europa.

Tampoc s’han proporcionat detalls sobre la possible localització de les plantes de bateries de Ford a Europa. SK Innovation ja opera al continent amb una fàbrica a Hongria, a Komárom, ciutat on ja n’està construint una altra. A més, al gener va anunciar plans per aixecar-ne una tercera a Iváncsa, localitat del mateix país. La seva capacitat productiva actual a Europa és de 7,5 GWh, xifra que augmentarà fins als 17,3 GWh quan comencin a produir a la segona localització. La tercera serà la més gran, amb una capacitat total de 30 GWh anuals amb una inversió prèvia de 1.900 milions d’euros.

Un futur prometedor a Europa

L’anunci de Ford segueix a altres de firmes com Nissan o el Grup Volkswagen, que recentment han confirmat que aixecaran megafàbriques, ja sigui associant-se amb companyies especialitzades o no, per produir les seves pròpies bateries i reduir la dependència de les companyies asiàtiques. Precisament, als Estats Units, SK Innovation també treballa amb Volkswagen per proveir els elèctrics que l’alemanya produirà a Chattanooga, Tennessee.

Concretament, el Grup Volkswagen va anunciar sis megafàbriques per al 2030, amb les quals vol una capacitat de 240 GWh anuals. Confirmades les dues primeres, una a Suècia al costat de Northvolt i una altra a Salzgitter, Alemanya, sembla clar que la seva voluntat és construir la tercera a Espanya, segons van ratificar el mateix consorci i Seat al sol·licitar la participació al Perte d’automoció presentat al juliol. D’altra banda, Nissan va anunciar una inversió de 1.165 milions juntament amb la xinesa Envision AESC i l’Ajuntament de Southampton per unir esforços i crear la primera megafàbrica britànica, amb una capacitat de 25 GWh per al 2030, ampliables a 35 GWh.

Actualment, segons la font que es consulti, Europa produeix entre el 3% i el 5% de les bateries per a automòbils fabricades al món, mentre que Àsia concentra el 85%, amb un domini important de la Xina, que acumula la majoria de la producció asiàtica. Els fabricants busquen deixar de dependre exclusivament de la producció asiàtica per evitar problemes potencials com la falta de proveïment, una cosa que ha passat també amb els xips, component clau als vehicles actuals produït majoritàriament per Intel, el líder global amb el 15,6% de la quota el 2020; Samsung, amb el 12,5%, i SK Hynix, amb el 5,6%. Europa ja ha anunciat plans per produir el 20% dels xips del món el 2030.