Compte amb el que publiques a les teves xarxes socials perquè podrien costar-te aquesta oferta de feina per la qual acabes de postular. Ja que una de cada dues companyies reconeix que espia el perfil d’Instagram dels seus candidats abans de contractar-los i una de cada cinc arriba a descarta contractats potencials per la seva activitat a les plataformes tecnològiques. Així es deriva de l’enquesta realitzada pel portal d’ofertes d’ocupació Infojobs i publicada aquest dimarts, que constata unes creixents males pràctiques de part de les empreses i que estan prohibides per llei.
Xarxes socials com Linkedin estan pensades específicament perquè els usuaris publicitin i projectin les seves aptituds i inquietuds professionals i aquesta continua sent la xarxa social més revisada pels reclutadors (84%). No obstant, el radar de part de les empreses comença a estendre’s a altres plataformes, més pensades per compartir fotos a la platja o barbacoes amb els amics, com Facebook (72%) o Instagram (49%).
El concepte té fins i tot un terme en anglès, ‘background check’, i consisteix en el fet que els reclutadors busquen informació addicional del candidat a través de les seves xarxes socials. I, partint de les dades i la imatge que adquireixen de les seves publicacions a Instagram, Facebook o Twitter, creuen que complementen el que el candidat els ha dit al currículum. Tot això és part de l’empremta digital d’una persona, és a dir, què hi ha a internet de mi.
«La vida personal d’un treballador no hauria d’influir en cap moment en si és o no contractat, o si és o no acomiadat», afirma la secretària de política sindical d’UGT de Catalunya, Núria Gilgado. Sobre el paper, una empresa no pot argumentar que ha descartat una persona per la seva vida privada; el problema està en el fet de demostrar que realment el reclutador es va recolzar en aquestes qüestions per rebutjar aquest currículum. «L’exposició a xarxes socials pot augmentar l’efecte discriminatori de ser dona, de tenir unes característiques físiques concretes, de pertànyer a una ètnia concreta o tenir ja una edat determinada», afegeix.
Tornant a l’informe d’Infojobs, entre les empreses que reconeixen que han descartat algun candidat després de revisar les seves xarxes socials, el motiu més freqüent que aquestes addueixen és la «incoherència o mentides entre el que s’ha comentat a l’entrevista i el que es publica a les xarxes socials». Altres motius de menys pes que també apareix són les faltes de respecte a altres usuaris (36%), les faltes greus d’ortografia a les seves publicacions (34%) o parlar malament d’antics caps o companys de feina.