Aplicació dels fons de Brussel·les

El Govern destina 1.620 milions del pla de recuperació a la millora dels trens de Rodalies

Quatre noves terminals per al transport de mercaderies impulsaran el transport ferroviari, una a la Llagosta

El Govern destinarà 1.620 milions d’euros al finançament de diferents actuacions de millora dels serveis de Rodalies ferroviàries fins al 2026, amb càrrec als fons de recuperació, transformació i resiliència. En concret, entregarà 1.502 milions d’euros a Adif perquè inverteixi en aquest tipus d’infraestructures localitzades principalment a Catalunya, Madrid, el País Valencià, el País Basc, Galícia, Astúries, Cantàbria i Andalusia. Segons consta en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència remès pel Govern a Brussel·les, les actuacions inclouen duplicacions i renovacions de vies, millores en l’electrificació, sistemes de control, senyalització i estacions i noves opcions d’intercanvi entre els diferents mitjans de transport.

El pla preveu l’entrega a Renfe de 118,5 milions d’euros més perquè inverteixi en la digitalització dels sistemes de seguretat, informació i controls d’accés de les estacions ferroviàries on es presten serveis públics com el de Rodalies. Aquesta partida es divideix en 33 milions per a la digitalització dels sistemes de seguretat en estacions, 33 milions més per als sistemes d’informació per a viatgers, 23 milions per a la millora dels controls d’accés, 16 milions per a l’adequació de les màquines d’autovenda a les noves tecnologies i 13 milions per a l’adequació de les instal·lacions.

El Govern emmarca aquestes inversions en el ‘Component 1’ del pla de recuperació, dotat d’un total de 9.336 milions per a ajudes a l’adquisició de vehicles elèctrics, finançament del transport i la promoció de zones de baixes emissions, a més de la millora del servei de Rodalies. En el ‘Component 6’, que tracta la mobilitat sostenible, segura i connectada, amb 7.867 milions d’euros més de finançament, l’Executiu inclou altres estratègies ferroviàries com la intermodalitat o el foment dels principals corredors que hi ha al país.

Terminals de transport

Entre aquestes partides s’inclou el desenvolupament de terminals intermodals i logístiques estratègiques per 668 milions d’euros, que preveu impulsar el transport de mercaderies en trens amb inversions en quatre terminals: Vicálvaro a Madrid, la Llagosta a Barcelona, Font de San Luis a València i Júndiz a Àlaba. Així mateix, a l’acabament del pla, el 2026, el Govern preveu haver actuat en almenys una longitud de 1.500 quilòmetres de xarxa inclosos dins dels Corredors Atlàntic i Mediterrani, amb actuacions tant de millora de seccions en servei com inversions que permetin avançar en la construcció de nous trams.

Temes:

Trens Rodalies