El nou repte de la mobilitat

La Generalitat pressiona el Govern per aplicar l’eurovinyeta el 2022

  • Els catalans s’estalviaran 537 milions d’euros anuals amb la reversió de 515 quilòmetres d’autopistes de peatge el 31 d’agost

  • La supressió de les barreres pot afectar 600 dels 650 treballadors que tenen les companyies concessionàries

  • L’Estat i el Govern hauran de repartir-se de moment el cost de manteniment, que supera els 24 milions d’euros anuals

Peatges, a Alella. / JOSEP GARCIA

El 31 d’agost del 2021 acaba la concessió de 545 quilòmetres d’autopistes de peatges d’Acesa i Invicat, 442 quilòmetres dels quals són a Catalunya i 415 són de pagament. La reversió té algunes conseqüències evidents: Els catalans deixaran de pagar per transitar per aquestes vies, cosa que suposarà una pèrdua de negoci de 537 milions d’euros anuals per a les companyies concessionàries, però el cost de manteniment recaurà sobre l’Estat i la Generalitat de Catalunya: uns 60.000 euros per quilòmetre a l’any. Alegria per a uns i resignació per a d’altres, però només temporalment, fins que el Govern aconsegueixi implantar el model d’eurovinyeta que persegueix per a les vies d’alt rendiment de Catalunya. La Conselleria de Territori i Sostenibilitat pressiona el Govern central per aconseguir que l’eurovinyeta –que bàsicament implica, com estableixen les directives europees, que ha de pagar qui utilitza les infraestructures i contamina–, pugui implantar-se l’1 de gener del 2022.

Temes:

Autopistes