Canvis en la inversió

La frenada aèria beneficiarà la indústria aeroespacial

Un estudi de Deloitte preveu un creixement del 15% dels serveis relacionats amb l’espai

Llançament de la missió {MAVEN} de la NASA

El sector aeroespacial creixerà el 15% l’any vinent malgrat la crisi econòmica. Com a efecte col·lateral de les limitacions a la mobilitat i l’alentiment de la demanda d’aeronaus, els experts preveuen que les inversions flueixin als desenvolupaments i projectes vinculats amb l’espai. És una de les previsions realitzades per la consultora Deloitte al seu informe 2021 Aerospace and Defense Industry Outlook, que preveu que les entregues d’avions a les aerolínies augmentaran de 670 el 2020 a 900 el 2021, el 34,3% més, però un 44% menys del rècord d’entregues del 2018, mostra de l’impacte de la pandèmia del coronavirus.

L’estudi de Deloitte preveu un creixement del 15% en els serveis de llançament espacial. Aquesta indústria aeroespacial és una a les que el mateix Govern de la Generalitat ha destinat una atenció especial, amb l’impuls de projectes per al llançament de microsatèl·lits i fins al desenvolupament d’una estació espacial catalana a Lleida. Segons el Govern, el sector generarà a Catalunya 1.200 nous llocs de treball i una facturació de 280 milions d’euros en cinc anys. Això significaria multiplicar per 2,5 el nombre d’empreses al sector, multiplicar per quatre l’ocupació i per sis la facturació sectorial actual.

«Es preveu que l’exploració espacial continuï creixent el 2021 a causa de la disminució dels costos de llançament i els avenços en tecnologia», conclou l’estudi de Deloitte. En la primera meitat del 2020 les inversions espacials van assolir els 12,1 mil milions de dòlars i és probable que l’impuls de les inversions es mantingui sòlid el 2021, afegeix l’informe.

Els experts esperen que l’activitat en matèria de fusions i adquisicions de la indústria aeroespacial i de defensa es recuperi el 2021 impulsada per una liquiditat més gran. L’informe de Deloitte apunta a la probabilitat que proveïdors ben capitalitzats busquin oportunitats de consolidació, «ja que les taxes de producció més baixes en la indústria aeroespacial comercial podrien obligar els actors més dèbils a vendre i reestructurar actius». És probable que empreses de segments específics busquin fusions i adquisicions per construir escala, mentre que d’altres podrien iniciar estratègies d’integració vertical i horitzontal per capturar valor, impulsar la competitivitat o adquirir capacitats de nínxol específic i tecnologies emergents.

Referent al mercat espanyol, Jordi Llidó, soci responsable de la indústria de Fabricació de Deloitte, afirma que «a l’espera de possibles moviments corporatius que poguessin involucrar els grans operadors tant del sector d’aeroestructures com de motors, es creu que el 2021 es produirà un repunt en el nombre d’operacions una vegada es vagin retirant les mesures d’estímul». L’efecte de la disminució general d’entregues d’avions provocat per la pandèmia «farà necessària una integració i racionalització entre els diferents proveïdors de components a la recerca de més eficiències», afegeix.

L’activitat aèria comercial no es recuperarà previsiblement fins al 2024. Per això, la demanda d’avions s’ha reduït entorn d’un 6,4% a finals de setembre de 2020, passant a les 13.800 unitats de les 14.700 de 2018; «si bé s’espera que aquesta xifra total pugui encara veure’s afectada», preveuen els experts de Deloitte. Aquesta caiguda de la demanda d’avions «afectarà negativament tot l’ecosistema, particularment els proveïdors de mida mitjana i petita», però també a la indústria de proveïdors.

Pel que fa al sector de defensa, es preveu que la despesa mundial creixi aproximadament un 2,8% el 2021, superant els 2 bilions de dòlars. En aquest sentit, els pressupostos de defensa a nivell global, així com els ingressos de les empreses del sector, s’estima que es mantinguin estables ja que els programes militars continuen sent crítics per a la defensa en un context de tensions geopolítiques.

Les tecnologies aeroespacials emergents

1.  Mobilitat aèria avançada. Els nous mètodes de transport podrien comportar un canvi de paradigma i transformar per complet la mobilitat. El 2021 s’incorporaran més ‘players’ al sector i s’avançarà en les fases de prova, aplanant el camí per a la comercialització.

2.  Hipersònics. Els EUA, la Xina i Rússia estan treballant en el desenvolupament de vehicles lliscants hipersònics i míssils de creuer. És probable que el 2021 EUA realitzi proves de vol del seu cos de lliscament hipersònic.

3.  Propulsió elèctrica. El 2021 podríem veure vols experimentals amb motors de propulsió híbrids o elèctrics, a mesura que els desenvolupadors avancen en el desenvolupament tecnològic.

4.  Avions propulsats per hidrogen. A més de l’anunci realitzat per Airbus referent a això, és probable que altres fabricants anunciïn el 2021 conceptes i plans de desenvolupament similars.