comerç

Comencen les rebaixes més descafeïnades

L’inici de la campanya coincideix amb el tancament a Catalunya dels establiments de més de 400 metres quadrats per la pandèmia

Descafeïnades. Així es presenten les rebaixes d’hivern que comencen aquest dijous i que estan marcades per les noves restriccions per la pandèmia que, a Catalunya, suposen el tancament dels establiments de més de 400 metres quadrats, cosa que inclou centres comercials i grans superfícies. Les compres per internet, que al llarg de la pandèmia s’han anat disparant, es consolidaran, segons els analistes.

Si des de la Confederació Espanyola del Comerç (CEC) ja adverteixen que les de gener d’aquest any seran les pitjors rebaixes de la història, superant fins i tot les de 2013 quan les vendes es van reduir un 25%, des de la patronal tèxtil Acotex preveuen caigudes de l’entorn del 35-40% respecte a l’any anterior.

Campanya fluixa

A les portes d’una tercera onada de la pandèmia, i malgrat l’auge del comerç electrònic des que esclatés la crisi sanitària, la patronal logística UNO ja vaticina una fluixa campanya de rebaixes, en què no s’espera un augment en el volum d’enviaments, sinó més aviat el contrari, que vagin baixant a poc a poc, segons declaracions a Efe del seu president, Francisco Aranda.

Segons els càlculs de Securitas, la despesa dels espanyols durant aquesta campanya de rebaixes serà de 230,5 euros, 50 euros inferior que el pressupost d’anys anteriors. Malgrat tot, el canal ‘online’ està mitigant una mica les caigudes. Durant la pandèmia va arribar a disparar-se fins a un 50%, percentatge que es va reduir al 20% amb el progressiu aixecament de les restriccions i que s’ha mantingut entre un 30-40% durant el Black Friday i la campanya de Nadal.

Més paquets

Aquest increment ha marcat l’activitat de Correus, que durant el novembre i el desembre ha gestionat més de 34,3 milions de paquets, el 45% més, i ha ampliat la seva capacitat de classificació a 600.000 paquets més al dia, reforçat les xarxes de transport amb l’obertura de 318 noves rutes i renovant la seva flota de més de 13.000 vehicles.

DHL ha registrat un 35% de creixement del volum de comerç electrònic el 2020 i per sobre del 50% en temporada alta. La companyia de transport espera per a aquestes rebaixes un creixement del 35% respecte a l’any passat, tot i que tot dependrà de com evolucioni la situació, que ha requerit nous sistemes, rutes de repartiment addicionals i més personal de nau per atendre l’increment de comandes.

Tot i que una part del creixement ‘online’ ha sigut conjuntural ateses les restriccions al moviment i l’avenç de la pandèmia, una part important del creixement es mantindrà perquè el consumidor s’ha tornat més digital. En només uns mesos, el consumidor ha madurat la seva relació amb el comerç electrònic (‘e-commerce’), cosa que estava previst d’aquí cinc anys, segons l’opinió dels experts.