IMPOST DE MATRICULACIÓ

El Grupo PSA critica la ‘falta de voluntat’ del Govern

El productor de vehicles més gran d’Espanya insta l’Executiu de Pedro Sánchez a adaptar el gravamen a la nova normativa WLTP, que s’aplicarà al 100% el 2021

Lamenten la ineficàcia del Pla Renove i assenyalen la perillositat per al sector que molts cotxes pugin de preu un 5% amb les noves normes mediambientals

planta-psa-zaragoza-2 / Jaime Galindo.

L’aplicació al 100% de la normativa d’emissions WLTP des de l’1 de gener del 2021 significarà un increment mitjà dels preus dels automòbils del 5%. La mesura ha sigut criticada obertament per tots els fabricants, i és el Grupo PSA (el principal productor d’Espanya) qui ha abordat recentment aquesta problemàtica qualificant de «conseqüències imprevisibles» les que suposaran aquesta pujada.

L’augment de preu arribarà pel salt de tram fiscal que els vehicles patiran a l’adaptar-se a la nova reglamentació, que avalua millor l’anàlisi de l’eficiència i la contaminació dels motors en condicions d’ús real. Molts dels vehicles que actualment queden per sota de l’umbral dels 12 amb la norma NDEC (xifra que marca l’inici de l’impost de matriculació) passaran a superar-la i, per tant, el seu valor s’encarirà.

Des del sector de l’automoció s’ha demanat per activa i per passiva al Govern que reconsiderés el barem de mesurament per a l’impost de matriculació, però des de l’Executiu de Pedro Sánchez han denegat aquesta opció. José Antonio León Capitán, director de comunicació i assumptes públics, i portaveu del Grupo PSA (que engloba les marques DS, Citroën, Peugeot i Opel), ha instat el Govern a «adaptar de forma immediata l’impost de matriculació davant l’entrada en vigor del nou cicle d’homologació d’emissions WLTP. Mantenir l’actual sistema fiscal suposaria un fort perjudici al sector i un nou obstacle per a la renovació del parc automobilístic espanyol», un dels més vells de la Unió Europea, amb més de 12 anys de mitjana.

Un 60% més d’ingressos

Amb la pujada impositiva es veuran afectats entorn d’un 60% dels vehicles nous que es venguin a Espanya (un 75% dels que s’estan fabricant aquí), pels quals el Govern no recaptava abans i ara passarà a fer-ho. «Entre aquest percentatge es trobaran més de 100.000 unitats que actualment es produeixen a les plantes del Grupo PSA a Vigo, Madrid i Saragossa», recorda el portaveu del grup. Lamenten que des del Govern es desatenguin peticions tan ben argumentades i recorda que «el que demanem en cap cas ens allunya dels objectius de descarbonització, ja que es tracta només de neutralitzar l’impacte d’una normativa tècnica».

Espanya reacciona lent. De fet «altres països, com França i Portugal, ja han adaptat el seu sistema impositiu tal com hem demanat a Espanya, amb la intenció de protegir l’activitat industrial i els llocs de treball en un dels principals sectors de l’economia espanyola, cosa que assegura a més que els ciutadans utilitzin vehicles més sostenibles i més segurs», estima León Capitán.

La renovació del parc era un dels objectius paral·lels amb els plans d’ajuda en el sector anunciats a so de bombo i platerets pel Govern fa sis mesos. No obstant, el funcionament dispar dels plans Moves i Renove no està sent l’esperat. De fet, la burocràcia en la seva aplicació ha fet que l’Executiu hagi ampliat al 2021 els ajuts del Renove, una cosa que segons PSA «no és suficient ja que el pla ha demostrat la seva ineficàcia aquest any. Creiem que són només accions conjunturals davant una pujada estructural dels impostos», explica el directiu.

Des de PSA creuen que hi ha «falta de voluntat del Govern per recolzar el sector en un moment molt complicat per a la indústria i això és un missatge negatiu per a la nostra matriu que pot portar conseqüències imprevisibles a mitjà i llarg termini, ja que el nostre mercat es podria reduir el 2021 a més de 110.000 vehicles», afegeix José Antonio León Capitán a Europa Press.

Temes:

Impostos