Les autoritats italianes han imposat aquest dilluns una multa de 10 milions d’euros a la tecnològica Apple per incórrer en publicitat enganyosa sobre la resistència a l’aigua dels seus telèfons mòbils, els iPhone. L’Autoritat Garant de la Competència i el Mercat d’Itàlia (AGCM) va atribuir en un comunicat «pràctiques comercials incorrectes» a Apple per utilitzar «missatges promocionals sobre la resistència a l’aigua de diversos models d’iPhone».
En primer lloc Apple va anunciar com a resistents a l’aigua diversos models d’iPhone –el 8, 8 Plus, XR, XS, XS Max, 11, 11 Pro i 11 Pro Max–, capaços, segons la companyia, de mantenir-se sota l’aigua fins a 30 minuts a una profunditat entre un i quatre metres. Les autoritats italianes asseguren que en la publicitat d’Apple no s’aclaria que aquesta resistència només es donava en «determinades condicions», ja que havia sigut testada en aigües estàtiques i pures.
Per aquesta raó, submergir un d’aquests iPhone en aigües amb corrents o brutes pot perjudicar el dispositiu. A la pràctica, submergir un iPhone al mar, per exemple, pot suposar posar en risc el funcionament de l’aparell, especialment si s’acciona qualsevol botó. D’altra banda, l’AGCM italiana denuncia que paradoxalment la garantia d’aquests iPhone no cobreix «danys provocats per líquids» i Apple, a més, no presta assistència tècnica quan aquests models pateixen desperfectes al ser mullats. Les autoritats italianes han imposat una multa de 10 milions d’euros i obligaran Apple Distribution International i Apple Itàlia a publicar la sanció al seu lloc d’internet.
Fora de l’acord fiscal
Precisament Apple i Amazon s’han quedat soles contra la firma d’un acord de lleialtat fiscal exigit per França a les ‘big tech’. Uns 70 grups del sector digital, entre ells els gegants Google i Facebook, s’han compromès en el marc del col·lectiu ‘Tech For Good’, iniciat pel president francès Emmanuel Macron, a «assumir les seves responsabilitats» fiscals mitjançant una «justa contribució als impostos» als països on operen. Aquesta promesa està inclosa en la declaració ‘Tech For Good’, feta pública aquest dilluns per l’Elisi amb l’objectiu de «traçar les grans línies dels principis i valors» per fer d’internet «un espai lliure, obert i segur» a nivell mundial, segons la presidència francesa.
La declaració ha sigut firmada per «més de 75» dirigents «representatius de la diversitat» del sector: grans grups com Google, Facebook o Microsoft, ‘start-ups’, oenagés, fundacions... Només falten les firmes d’Amazon i Apple, tot i que a París confien que la subscriguin.
Aquesta promesa no és vinculant, però dona a dirigents com Emmanuel Macron una «base» per a les discussions internacionals sobre la regulació digital, en particular el «Digital Services Act» de la Unió Europea, que serà presentat al desembre.