Primer semestre

Ryanair perd gairebé 200 milions fins al setembre després d'un estiu negre

La majoria dels ingressos del semestre es van obtenir a l'estiu després del confinament

L'aerolínia de baix cost espera encara «més pèrdues» en el segon semestre

Ryanair planes are seen at Dublin Airport, following the outbreak of the coronavirus disease (COVID-19), Dublin, Ireland, May 1, 2020. REUTERS/Jason Cairnduff / JASON CAIRNDUFF (REUTERS)

Ryanair ha registrat unes pèrdues de 197 milions d’euros en el primer semestre del seu exercici fiscal (de l’1 d’abril al 30 de setembre), davant el benefici net de 1.150 milions d’euros registrats en el mateix període de l’exercici anterior després d’un estiu negre davant les restriccions derivades del coronavirus.

En aquests sis mesos, els ingressos de l’aerolínia van caure un 78% fins als 1.180 milions d’euros amb gairebé zero trànsit d’abril a juny a causa del confinament generalitzat a tot Europa. Per això, la gran majoria dels ingressos es van obtenir en els mesos d’estiu després de la represa dels seus vols a partir de l’1 de juliol quan va començar a operar fins al 60% de la capacitat de l’any anterior. En el semestre, el trànsit va descendir un 80%, fins als 17,1 milions d’usuaris. 

Però el pitjor encara ha d’arribar, segons la companyia. El grup espera registrar «més pèrdues» en el segon semestre i 38 milions de passatgers a tancament d’any, davant els 149 milions d’usuaris que va transportar l’any passat, tot i que adverteix que aquesta predicció podria revisar-se a la baixa «si els governs de la UE continuen administrant malament els viatges aeris i imposen més restriccions de viatge descoordinades o bloquejos aquest hivern». Serà, per tant, una any «desafiador» per a la companyia que, a més de la caiguda del trànsit aeri, haurà de torejar amb altres factors com el brexit, l’alça del combustible o els retards en l’arribada dels Boeing 737 Max encarregats. 

Ajuts estatals

La primera aerolínia de baix cost d’Europa critica l’«allau d’ajuts il·legals» dels governs de la UE a les seves aerolínies de bandera com Alitalia, Air France / KLM, LOT, Lufthansa, SAS, TAP i altres, ja que considera que aquests ajuts distorsionen la competència al permetre a aquestes companyies «realitzar vendes a baix cost durant molts anys». «Esperem que la capacitat aèria dins d’Europa es mantingui moderada en els pròxims anys. Això crearà oportunitats perquè Ryanair faci créixer la seva xarxa i ampliï la seva flota, per aprofitar les oportunitats d’aeroports i aerolínies de menor cost que inevitablement sorgiran», ha indicat la companyia.

La companyia assegura que quan apareguin vacunes efectives contra el coronavirus hi haurà moltes oportunitats de creixement als mercats europeus on les aerolínies han reduït la seva capacitat o han tancat i confia a tenir una base de costos i un balanç més sòlid per poder «finançar tarifes més baixes».