mesures d'estímul

El Govern aprovarà un pla de recolzament a l'automòbil

L'Executiu inclourà des de mesures per a la renovació del parc fins a canvis en matèria laboral

zentauroepp53508043 pedro sanchez200523143033 / pricardorr

La mateixa setmana que Nissan ha anunciat el tancament de les seves fàbriques a Catalunya, el president del Govern, Pedro Sánchez, ha anunciat un pla de suport a l’automòbil que s’aprovarà en un dels pròxims consells de ministres.

Aquest pla, que aprofitarà part dels 140.000 milions del fons de recuperació europeu que li correspondran a Espanya entre tranferències a fons perdut i crèdit, persegueix estimular un sector que suposa entorn del 10% de la riquesa que es genera al país.

El de l’automòbil, juntament amb el del turisme, és un dels sectors en els quals l’Executiu abocarà els seus esforços, ha explicat Sánchez en la roda de premsa posterior a la reunió amb els presidents autonòmics.  El cap de l’Executiu ha afirmat que el pla per a l’automoció s’ha discutit amb el sector i ha emmarcat el pla dins de la iniciativa per transformar el sector cap a la mobilitat sostenible i la transició ecològica, amb vehicles elèctrics i més nets. 

La iniciativa té sis potes: mesures per a la renovació del parc automobilístic, estímul a la modernització del sector, impuls de la recerca, desenvolupament i innovació (R+D+i), la revisió de la fiscalitat que afecta els vehicles, liquiditat i finançament i mesures «en l’àmbit laboral».

Sánchez també ha explicat que a més es produiran iniciatives transversals com un «pla integral de recolzament a la indústria» i aspectes com l’harmonització de les diferents mesures sobre mobilitat, l’hidrogen ‘verd’, la cadena de valor de les bateries per a cotxes elèctrics i l’ús de les tecnologies de la informació per a la «nova mobilitat».

El president, que ha admès que el del motor ha sigut un dels sectors «més durament colpejats» per la crisi del coronavirus, ha explicat que està previst que les seves actuacions siguin en suport «al llarg de tota la cadena de valor». «Alhora també ajudarem a accelerar la transició a vehicles més nets i sostenibles en el marc de la transició ecològica en què està compromès el país», ha detallat.

En paral·lel al recolzament a l’automoció, Sánchez ha recordat que l’Executiu també prepara l’anunciada llei de mobilitat sostenible que, segons va assegurar, serà el «marc regulatori» per a la fabricació i comercialització d’aquest tipus de vehicles sostenibles.

L’automòbil i la crisi que passa la indústria han ocupat una part de la reunió de Sánchez amb els presidents autonòmics. El president de la Junta, Alfonso Fernández Mañueco, ha reclamat que es posi en marxa «de forma urgent» una taula nacional de l’automoció en la qual estiguin presents el Govern central i les comunitats autònomes amb un «pes relatiu» en aquest sector, com és el cas de Castella i Lleó, comunitat en la qual té fàbriques Renault.

L’objectiu d’aquesta taula és, segons ha enumerat el president de la Junta, «promoure la demanda i impulsar la digitalització de les plantes i de les unitats productives» perquè, tal com ha apuntat, es tracta d’un sector amb una ocupació de «qualitat i qualificada» que genera valor afegit al territori i que «en aquest moment està amenaçat».

Seguint en l’àmbit industrial, el president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo, ha apostat per aplicar fons de la Unió Europea (UE) a indústries «essencials» per a Galícia i Espanya com Alcoa i la seva planta de San Cibrao, a Cervo (Lugo), que la multinacional ha anunciat que tancarà parcialment, i que suposarà més de 500 acomiadaments. El contrari seria, segons Núñez Feijóo, un «error gravíssim».

Per al titular de l’Executiu gallec, aquesta situació no és una «sorpresa», perquè el Govern de l’Estat «des d’octubre del 2018 que es compromet» a la continuïtat de l’empresa, sense «garantir un preu màxim» de l’electricitat a les indústries que són grans consumidores i sense posar «cap solució a sobre de la taula». Però «queda un petit marge de setmanes», ha afegit Feijóo.

Temes:

Coronavirus