MESURES DE PROTECCIÓ

Sanitat insta a organitzar els llocs de treball per garantir dos metres entre treballadors

Les activitats no essencials tornen a funcionar el dilluns 13 d'abril després d''hibernar' dues setmanes

fabrica-seat / JOAN CORTADELLAS

Sanitat ha instat les empreses a modificar, si és necessari i, en la mesura possible la disposició de l’espai del centre de treball per garantir la distància de seguretat de dos metres entre els treballadors, i entre aquests i els clients o públic que es puguin presentar al lloc.

Aquesta és una de les mesures organitzatives que es contemplen en un document elaborat pels tècnics de Sanitat, en col·laboració amb els de Treball i Economia Social, a més d’associacions de l’administració pública i de medicina del treball de l’àmbit sanitari.

Dilluns es reprèn l’activitat

Aquesta iniciativa, que s’inclou en el ‘Procediment d’actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals davant l’exposició al SARS-CoV-2’, haurà de ser tinguda en compte per les empreses, especialment les que desenvolupen una activitat econòmica no essencial que a partir de dilluns tornen a funcionar.

En concret, en el text es diu que la disposició dels llocs de treball, l’organització de la circulació de persones i la distribució d’espais (mobiliari, prestatgeries, passadissos...) al centre de treball s’haurà de modificar, en la mesura possible, amb l’objectiu de garantir el manteniment d’aquesta distància de seguretat.

Escenaris amb més risc

En el document, a més, es defineixen els escenaris de risc d’exposició al coronavirus en l’entorn laboral i, segons les consideracions dels tècnics de Sanitat, exposats al risc està el personal sanitari assistencial i no assistencial que atén una persona simptomàtica, i els tècnics de transport sanitari si hi ha contacte directe amb la persona simptomàtica traslladada.

També el personal que treballa en situacions en què no es pot evitar un contacte estret en el treball amb una persona simptomàtica. Aquests treballadors hauran d’utilitzar equips de protecció individual (EPI) biològica i, en certes circumstàncies, que protegeixin dels aerosols i davant esquitxades.

Exposat a baix risc està el personal sanitari l’activitat laboral del qual no inclou contacte estret amb una persona simptomàtica, com per exemple persones acompanyants per a trasllat o zeladors, portalliteres i treballadors de neteja.

A més, el personal de laboratori responsable de les proves de diagnòstic virològic; no sanitaris que tinguin contacte amb material sanitari, fomes (substància que si es contamina pot transferir el patogen d’un individu a un altre) o rebutjos possiblement contaminats; i les persones que presten ajuda a domicili de contactes asimptomàtics. El personal amb aquest nivell d’exposició ha d’utilitzar també EPI de protecció biològica.

Baixa exposició

Amb baixa probabilitat d’exposició estan els treballadors sense atenció directa al públic, a més de dos metres de distància o amb mesures de protecció col·lectiva que eviten el contacte, com per exemple el personal administratiu, els tècnics de transport sanitari amb barrera col·lectiva, sense contacte directe amb el pacient, o conductors de transports públics amb barrera col·lectiva o personal de seguretat.

En aquest cas, no és necessari que utilitzin EPI, tot i que, en certes situacions, com per la falta de cooperació d’una persona simptomàtica, han d’utilitzar material de protecció respiratòria i guants.

Aquestes mesures, no obstant, s’han d’ajustar a les condicions de salut de la persona treballadora, especialment a la que és sensible per al coronavirus.

Grups vulnerables

Amb l’evidència científica disponible a data de 8 d’abril, Sanitat ha definit com a grups vulnerables per al Covid-19  les persones amb diabetis, malaltia cardiovascular, incloent-hi hipertensió, malaltia pulmonar crònica, immunodeficiència, càncer en fase de tractament actiu, embaràs i majors de 60 anys.