La Unió de Petits Agricultors i Ramaders (UPA) ha denunciat que França, Alemanya i Portugal estan exportant llet per sota de costos per donar sortida als seus excedents. L’organització ha comptabilitzat fins a 30 camions cisterna diaris a les entrades, cosa que suposa un milió de litres amb preus de 0,14 euros el litre. Aquesta llet s’estaria destinant a proveir l’increment de demanda que s’està donant a les superfícies comercials per a l’elaboració de preparats alimentaris i formatge.
Els països amb excedents a la seva producció làctia intenten així, segons UPA, saldar les seves exportacions de llet líquida i derivats (sobre tot formatge alemany), de cara al mercat espanyol, «cosa que pot provocar una caiguda en cascada de les cotitzacions de llet en origen».
Segons l’organització agrària, empreses d’envasament i transformació estan enviant cartes als seus ramaders a França per demanar-los que baixin la seva producció perquè no troben mercat per col·locar la llet llevat que no sigui enviant-la a Espanya. Mentrestant, a Espanya s’estan aplicant restriccions a la producció per part d’indústries. Mentre la venda de formatge de cabra i ovella es desploma a Espanya, principalment pel tancament d’hotels i restaurants, la importació de formatges d’Holanda i Alemanya augmenta.
UPA reclama a l’Administració que es facin públics les dades d’entrada de llet a Espanya, així com que s’extremi el seguiment de traçabilitat de les cisternes per impedir que la llet que transporten no acabi envasada com a llet amb origen a Espanya.
L’amenaça de les importacions de preus ultrabaixos ve a trencar una evolució moderadament positiva per al sector de la llet a Espanya. La facturació conjunta del sector va ser de l’ordre dels 171 milions d’euros el 2019, amb un creixement del 2%. El preu mitjà havia crescut l’1,2%, amb dues línies de productes de més dinamisme, gelats i formatges. Globalment, la marca del distribuïdor té una quota del 52,6% en valor per a productes lactis i tendència a l’alça. Els productes lactis suposen el 12,3% en valor de la cistella de la compra. Amb el confinament, s’han detectat creixements importants de les vendes de llet, però, per contra, davallada en la vendes de formatge d’ovella davant altres especialitats envasades del tipus de formatge en barres o en talls.