enquesta

L'empresa familiar 'oblida' la política

Les incerteses vinculades amb el procés i el bloqueig cauen del podi de preocupacions de les firmes catalanes controlades per parents

La pèrdua de rendibilitat, els canvis regulatoris i la guerra pel talent ocupen els primers llocs en les inquietuds de les companyies

zentauroepp48711318 riberas empresa familiar190620105906 / JOSE LUIS ROCA

Segueix inquietant, però molt menys. La incertesa política no va ocupar l’any passat el podi en la llista de preocupacions principals de les empreses familiars catalanes, al baixar fins a setè lloc, segons VIII Baròmetre d’Empresa Familiar, elaborada per KPMG i les associacions territorials vinculades a l’Institut d’Empresa Familiar (IEF).

Entre els factors que més preocupen a aquestes companyies destaquen el descens de la rendibilitat (71%), els canvis regulatoris (64%) i la guerra pel talent (63%). A l’exercici anterior, el tercer lloc estava ocupat per la incertesa política, que ha baixat del tercer al setè lloc (del 63% al 50%), mentre que a nivell espanyol és la tercera preocupació. A Catalunya, ara, a més dels tres factors principals, el superen en la llista d’inquietuds, la ciberseguretat i els augments dels costos energètics i dels impostos.   

El 78% d’empresaris catalans enquestats en aquest estudi considera rellevant la innovació de cara als dos pròxims anys, situant-la com la prioritat. «Els empresaris familiars catalans han entès que per poder continuar sent competitius a nivell local i global, als mercats en què ja tenen presència, la innovació és clau. I aquesta passa per la digitalització dels seus negocis, però la innovació també és diversificació cap a nous productes i serveis i noves fórmules per atraure i retenir el millor talent», segons el Manuel Blanco, soci responsable d’Empresa Familiar de KPMG a Catalunya.

Desacceleració

La desacceleració econòmica ja s’ha notat en les magnituds de negoci d’aquest tipus de companyies a Catalunya. No obstant, els directius catalans conserven el seu optimisme de cara al 2020. Així, en la comunitat, el 66% de les empreses familiars es declaren positives respecte a l’evolució econòmica de la seva empresa per als pròxims 12 mesos, percentatge inferior al 75% de l’anterior edició, però alineat amb la mitjana d’Espanya (67%). A nivell europeu, destaquen com els més optimistes Irlanda (91%), Portugal (78%) i Holanda (67%).

Aquesta visió positiva a Catalunya està relacionada amb l’evolució favorable dels principals indicadors de negoci durant l’últim any. El 64% d’empresaris catalans va assenyalar que van augmentar les seves vendes el 2018, xifra pròxima al percentatge d’Espanya (65%). El 22% va declarar que aquestes es van mantenir i un 14% va exposar que s’havien reduït. També van revelar bones xifres d’ocupació: el 56% va assenyalar que l’últim any va augmentar la plantilla, el 36% la va mantenir i només un 8% va haver de fer ajustaments de personal. Es va mantenir la sòlida activitat internacional de les empreses familiars. Només un 10% dels negocis familiars catalans no té moviment exterior (davant el 16% de mitjana d’Espanya).

Inversió

Pel que fa a les prioritats d’inversió per al 2020, els empresaris catalans no mostren aquest any canvis i tornen a inclinar-se per ‘core business’, és a dir, el negoci bàsic, la innovació i la formació i contractació de l’equip humà.

Tal com passa a Europa, els empresaris catalans tampoc han escollit una fórmula predominant per realitzar el traspàs de l’empresa: un 34% optarien per transferir la propietat, un 33% traspassaria el govern i un altre 28%, la gestió.  

Aquest informe s’emmarca dins de l’edició espanyola del VIII Baròmetre d’Empresa Familiar, que analitza les perspectives econòmiques i de negoci amb què treballen les empreses familiars, així com les prioritats i els desafiaments a curt i mitjà termini. L’informe es basa en una enquesta a empreses familiars d’Europa. 

Aquest any han participat 1.613 empresaris familiars de 27 països europeus. A Espanya hi han participat 327 empresaris, les respostes dels quals s’han utilitzat per elaborar l’edició espanyola del baròmetre. De les seves respostes es dedueix que el sector és positiu sobre el futur de les seves empreses malgrat les creixents incerteses geopolítiques i econòmiques, de les quals «són molt conscients, segons els autors.