Liberalització 2020

La francesa SNCF i Air Nostrum competiran amb Renfe en l'alta velocitat

zentauroepp33783099 ave renfe generico171003181654

zentauroepp33783099 ave renfe generico171003181654

El Consell d’Administració d’Adif ha assignat aquest dimecres capacitat al consorci format per Ilsa, societat propietària de AirNostrum, i Trenitalia, i la francesa SNCF per competir amb Renfe a partir del 14 de desembre de 2020, quan es produeixi la liberalització del sector ferroviari a Espanya.

D’aquesta manera, el grup format per l’espanyola Talgo i Globalia, amb recolzament financer Trilantic (accionista majoritari de Talgo) s’han quedat sense el seu tros de pastís de la liberalització.

Competència privada

L’obertura a la competència privada al tren a Espanya augmentarà la capacitat dels tres corredors d’alta velocitat en un 65%. La nova planificació suma 165 circulacions per sentit i dia als tres corredors, davant els 99 actuals.

En concret, en el trajecte Madrid-Barcelona s’establiran un total de 53 trens diaris, davant els 27 de mitjana actuals. A més, en el trajecte Madrid-Toledo-Sevilla-Màlaga es preveu augmentar un 75% la capacitat amb 61 circulacions diàries, mentre que en el Madrid-Llevant (València i Alacant) l’alça serà del 40%, fins a les 53 circulacions.

Pròxims passos

A partir d’avui, Adif negociarà amb els guanyadors els acords marc per a l’explotació de les línies, un procediment que ha de finalitzar abans del 15 de març de 2020, data en què hi hauria d’haver aprovades les adjudicacions perquè a partir del 14 de desembre del 2020 es posi en marxa la liberalització del sector. Tot el procés està subjecte a l’aprovació de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i, també, a què les no adjudicatàries no impugnin les assignacions; en aquest cas es podrien retardar els temps. 

Temes:

Adif Renfe Trens AVE