infraestructures

La licitació d'obra pública va augmentar un 52% en el primer semestre

Catalunya va ser la primera comunitat amb 484,6 milions licitats, segons dades de la patronal Seopan

La licitació d’obres per part de les administracions públiques es va disparar un 52,4% en la primera meitat de l’any, fins a suposar 9.900 milions d’euros, impulsada per la construcció de líniesd’alta velocitat i les cites electorals celebrades en els mesos d’abril passats i maig. L’obra pública es va incrementar així en 3.400 milions i, d’aquesta manera, va mantenir la seva tendència a l’alça després de tancar el 2018 en màxims dels últims vuit anys, segons dades de la patronal de grans constructores i concessionàries Seopan.

Catalunya va saldar el semestre com a primera Comunitat en licitació d’obres, després de treure projectes per 484,6 milions, més del doble (159,9%) que un any abans. Es va situar així davant d’Andalusia, que va licitar obres per 458 milions, un 35% més, i de les Canàries, que va sumar projectes per 353 milions, gràcies al pla de carreteres acordat amb l’Estat. Cal destacar que una cosa és la licitació i una altra el nivell d’execució de les obres, tal com es posa de manifest en un informe de la Generalitat de Catalunya que s’ha donat a conèixer aquest dimarts.

Navarra també es cola entre les primeres comunitats promotores d’obres, amb projectes per 261 milions (un 249% més), seguida de Madrid, on per contra, la licitació es desploma un 41% fins als 260 milions.

Administracions locals

Les administracions locals i les comunitats autònomes van promoure les dues terceres parts (el 66%) de les obres tretes fins al maig, mentre que el Ministeri de Foment va licitar un altre 28%. Aquest Departament, primer òrgan inversor de l’Administració central, va treure obres per 2.779 milions d’euros en els sis primers mesos, import que més que duplica (132%) el d’un any abans.

Foment registra aquest volum de licitació malgrat no comptar amb Pressupostos per a aquest any i gràcies a l’AVE. Els treballs d’aquestes línies ferroviàries van copar gairebé la meitat de la seva inversió total, al suposar 1.259,2 milions, més del doble (147,5%) que l’any anterior. A més, el Ministeri va multiplicar per més de tres (238%) la inversió en obres de carreteres, fins a 783,40 milions.

La licitació de projectes en ports va créixer un 29,5%, fins a 244 milions, i la d’aeroports, un 28,8%, fins a 277 milions. En els dos casos, aquestes obres les costegen Ports de l’Estat i Aena i no es realitzen amb càrrec a les ‘arques públiques’.

Primer motor de l’obra pública

No obstant, les administracions locals i regionals constituïen el principal motor de l’obra pública al tancament de juny a l’escalf de les eleccions municipals i autonòmiques celebrades al maig.

Els ajuntaments, les diputacions i els ajuntaments van licitar projectes per 3.566 milions d’euros en els sis primers mesos, un 17% més que un any abans, i el 36% del total estatal.

D’igual manera, els governs regionals, molts dels quals també van afrontar eleccions, van treure obres per 2.993 milions d’euros en aquest període, un 48,6% més i el 30% del total.

Temes:

Construcció