Grup familiar

Pioners del 'fast food'

La cadena El Pibe compta amb cinc restaurants i busca ubicació per obrir-ne un sisè

Des del 2005 també és proveïdor de productes de restauració a través de Dialpi

zentauroepp45362244 economia el pibe190531172852 / JORDI COTRINA

Els germans Manuel i Miguel Berja van arrencar el seu negoci familiar al número 12 de l’avinguda de la República Argentina a Barcelona, i van decidir batejar-lo amb el nom d’El Pibe.  Avui l’oferta gastronòmica del local passaria totalment desapercebuda a la ciutat: una sandvitxeria en què es preparaven hamburgueses i frankfurts. No obstant, quan es va inaugurar l’establiment el 1974, els restaurants que oferien aquest tipus de menjar eren molt escassos. De fet, les grans franquícies nord-americanes de ‘fast food’ com Burger King i McDonald’s no van desembarcar a Espanya fins al 1975 i 1981 respectivament.

“Quan va arrencar el primer Pibe crec que l’únic que feia una cosa semblant a Barcelona era Casa Vallès amb el seu Frankfurt Pedralbes”,explica Daniel Berja, fill d’un dels fundadors i membre de la segona generació que dirigeix el negoci amb el seu germà i dos cosins. Ara la competència és molt més gran però El Pibe, segons apunten els seus responsables, es diferencia per oferir un producte de qualitat a preus més assequibles que el de les hamburgueseries gurmet que han proliferat els últims anys.

Creixement pausat

Des de 1974 l’empresa familiar ha crescut a un ritme constant però pausat si ho comparem amb l’expansió accelerada d’altres firmes de menjar ràpid. Actualment, després del tancament d’un local al centre comercial de les Glòries, hi ha cinc Pibes a la capital catalana. L’última inauguració es va produir el 2013, a la Rambla del Poblenou, i el traspàs del local i la seva adequació van suposar una inversió de 500.000 euros. Els objectius de la companyia ara passen per trobar una ubicació adequada per obrir un nou establiment i reformar els dos locals que encara no han incorporat la nova estètica corporativa. Malgrat haver rebut nombroses ofertes els últims anys, Berja assegura que franquiciar el negoci “no és una opció que estigui sobre la taula en aquests moments”.

El 2005, El Pibe va obrir una central de compres per assortir a la seva xarxa de locals. La família Berja va constituir la companyia Dialpi per gestionar l’activitat d’aquesta instal·lació i, tot i que la intenció inicial era distribuir únicament als seus propis establiments, actualment també exerceixen de proveïdors d’aliments, salses, estris de neteja i vaixelles per altres restaurants. El grup familiar té una xifra de facturació anual superior als dos milions d’euros.