Personal del Banc d’Espanya ha visitat el mes de març sense previ avís un total de 189 oficines bancàries, corresponents a 12 entitats diferents a fi de verificar ‘in situ’ el grau de compliment de la normativa de transparència informativa i protecció del client.
Segons un comunicat emès pel mateix Banc d’Espanya, equips de supervisió del Departament de Conducta de Mercat es van presentar en diferents sucursals d’una mateixa entitat a la mateixa hora i sense previ avís, en una acció concertada a tot Espanya. Així, fins en dotze ocasions, per a cadascuna de les entitats objecte d’inspecció.
Una vegada allà, es van identificar com empleats del Banc d’Espanya i van obtenir la documentació que van considerar oportuna sobre els processos de comercialització de productes financers, com préstecs hipotecaris, personals i targetes de crèdit. També van poder comprovar com es proporciona als clients la informació completa prèvia a la subscripció dels seus contractes. A més, els inspectors van prendre imatges de les oficines per comprovar que la publicitat exposada no és enganyosa i que els missatges que dirigeixen als seus clients se cenyeixen a la norma.
Aquesta és la primera experiència massiva de supervisió de conducta de mercat ‘in situ’, ja que en ocasions anteriors les visites se circumscrivien a les oficines d’una sola entitat. Segons el Banc d’Espanya, l’anàlisi de la informació i la documentació obtinguda en aquesta iniciativa es convertirà en una eina fonamental en la tasca supervisora del departament de Conducta de Mercat.