SECTOR AERI

Foment afirma que Iberia "no tindrà problemes" en cas de 'brexit' dur

"Iberia compleix les condicions i pensem clarament que Iberia és una companyia europea", afirma el secretari d'Estat d'Infraestructures

first-a350-900-delivery-to-iberia-ferry-flight-006 / PIGEYRE Pascal - Masterfilms

El ‘brexit’ dur amenaça el sector aeri espanyol. Una sortida sense acord final en el conflicte entre el Regne Unit i Europa podria posar en un compromís gegants de l’aviació com Iberia Vueling, propietat del hòlding IAG (que també té British Airways i Aer Lingus). No obstant, el Ministeri de Foment entén que Iberia "és una companyia europea" i "compleix les condicions de control i accionarial", per la qual cosa "no tindrà problemes" en cas d’un 'brexit' dur, va destacar aquest dimecres el secretari d’Estat d’Infraestructuras, Transport i Vivenda, Pedro Saura.

Fa mesos que la Comissió Europea adverteix que la regulació europea estableix que, perquè una companyia aèria pugui mantenir en vigor la llicència d’explotació, més del 50% de la propietat i el seu control efectiu han de recaure en els seus Estats membres o empreses nacionals. 

IAG la qüestió preocupa, i de fet, fa mesos que treballen en el tema amb l’esperança que s’arribi a un acord satisfactori, però sense oblidar que la possibilitat del 'brexit' dur és sobre la taula. Davant d’aquest escenari, un dels últims moviments ha sigut la presentació per part d’Iberia d’un pla de contingència a Foment per demostrar que “compleix les condicions de control i accionariat”, segons va revelar la setmana passada el ministre de Foment, José Luis Ábalos.

El pla de contingència dissenyat per Iberia recull les mesures previstes en cas que es produís el 'brexit' dur i que garantirien el compliment de l’àmbit normatiu europeu. Entre d’altres, s’esgrimiria que més del 50% dels drets polítics són controlats per una societat espanyola, Garanair, en aquest cas propietat d’El Corte Inglés.

"Nosaltres el que pensem és que Iberia compleix les condicions i pensem clarament que Iberia és una companyia europea i, per tant, entenem que es compleixen les condicions de control i accionarial. Aquesta és l’opinió que tenim ara mateix després de l’analitzat per part del ministeri", va destacar ahir Saura. "Pensem que no tindrà problemes", va afegir. En qualsevol cas, no és Espanya la que ha d’estar convençuda de la qüestió, sinó la Comissió Europea, que serà la que tindrà l’última paraula en aquesta qüestió.

Mentrestant, fonts deVuelingasseguren estar “tranquils” davant de la situació de l’aerolínia, i recorden que el millor exemple és que continuen venent bitllets i preparant les pròximes campanyes amb “normalitat”. Segons aquestes fonts, el pla d’Iberia presentat a Foment també contempla la situació de la 'low cost’. Mentrestant, els vols a Barcelona a Level són operats per Iberia, per la qual cosa també estarien afectats pel que passi en aquesta firma.

Temes:

Brexit Iberia