Leroy Merlin ha decidit trencar motllos i situar una botiga de 2.500 metres quadrats en ple centre de Barcelona. El model de negoci basat en 'faci-s’ho vostè mateix i alguna cosa més’ penetra en nous terrenys per aprofitar el trànsit massiu de clients, en hores baixes actualment a l’extraradi de les ciutats i en ple auge a Barcelona. La casa francesa de bricolatge, construcció i decoració obre local a partir d’aquest divendres en el número 12 del carrer de Fontanella, a pocs metres de la plaça de Catalunya, després d’una inversió de més de sis milions d’euros.
El nou local es distribueix en cinc plantes per a la venda, obrirà de dilluns a dissabte, de 9.30 a 21 h i porta el cosmopolita cognom d’'urban', amb l’objectiu de no perdre l’essència del negoci però endinsant-se en noves competències ja constatades. Està en el punt de mira com a competidor d’El Corte Inglés, a tocar, que ha potenciat molt els últims anys la seva oferta de bricolatge. I també un referent local de Barcelona com Servei Estació. I fins el mateix Ikea. I és que aquest segment del negoci comercial dels materials i la decoració s’ha mantingut vacunat davant de l’ofensiva Amazon i el comerç 'online' i continua sent rendible. El consell del venedor es torna fonamental a l’hora d’afrontar reformes a casa i el pis turístic s’ha convertit en el catalitzador per reactivar la demanda.
El màxim responsable de la botiga Leroy Merlin a Fontanella, José Luis Yenes, assegura que la botiga està enfocada a l’experiència de client i al briconsell, i amb zones d’exposició entorn de la llar. A més, la botiga incorpora una zona de serveis i assessorament especialitzat i desenvolupament de projectes. Queda per saber quin impacte tindrà al trànsit rodat de la zona, ja bastant congestionada. L’edifici, llogat a Santa Lucía en un contracte a 20 anys, disposa també de dues plantes més d’aparcament per a l’entrega de productes.
Pisos turístics
Leroy Merlin ha readaptat l’oferta de productes habitual de la cadena a l’entorn i al fet de reduir l’espai des dels 8.000 metres quadrats d’algunes de les seves botigues. Així, ha disminuït el nombre de referències exposades de 45.000 a unes 10.000, i ha intentat adaptar l’estoc al client a què més s’aspira o a la compra impulsiva (a la planta baixa). Sempre quedarà la possibilitat de disposar de 160.000 referències sota comanda. El pla de màrqueting ha contemplat que a 10 minuts al voltant hi ha uns 30.000 pisos turístics i "n’hi haurà més", segons Yenes. Són un mercat de reformes àvid d’apostes estilístiques, algunes, recreades a la botiga, com en el cas de les cuines o els lavabos. "El 25% de la població als voltants de la botiga és d’edat avançada i els seus pisos seran reformats els propers anys", explica Yenes. I Leroy Merlin vol ser un centre de referència per al veïnat.
Plantilla especialitzada
La clau del negoci haurà de ser una plantilla altament especialitzada, capaç d’assessorar amb solvència i connectar amb el client que necessiti d’ajuda. En total, uns 111 llocs de treball directes, més 40 més de vinculats i 45 equips d’instal·ladors acuradament escollits. Més del 20% de les vendes estan associades a instal·lació, i de l’experiència que tingui el client en totes les fases en dependrà l’èxit.
El nou local del carrer de Fontanella manté els elements arquitectònics i propis de la història de l’edifici. El número 12 del carrer Fontanella –urbanitzat a finals del segle XIX– va acollir l’Escola Militar Exèrcit (1913), els Magatzems Fontanella (1929), la casa de teixits Hereves J. O. Estruch (1953), l’Escola de Xofers (1958) i Assegurances Santa Lucía (1990). Ara, Leroy Merlin.