Va facturar 174 milions el 2017

Uriach compra dues empreses a Itàlia

La farmacèutica catalana tanca l'adquisició de Progine i AR Fitofarma, amb la qual cosa consolida la seva aposta per la divisió de parafarmàcia

zentauroepp43879383 barcelona 21 06 18 oriol segarra consejero delegado de ur180621200406 / Alba Cambeiro

La farmacèutica catalana Uriach ha anunciat la compra de dues companyies italianes, Progine i ARFitofarma, amb la qual cosa consolida la seva aposta per la parafarmàcia. L’operació s’emmarca en el nou pla estratègic 2018-2022 que pretén accelerar el creixement de la companyia mitjançant adquisicions a escala internacional. 

Laborest, filial d’Uriach a Itàlia, ascendirà algunes posicions i assolirà el cinquè lloc en el rànquing de suplements alimentaris. La particularitat del mercat italià és que aquest tipus de productes són prescrits pels metges, tot i que no són sufragats per la sanitat pública.  Progine és una companyia farmacèutica de referència al mercat italià de la ginecologia, amb complements alimentaris específics. AR Fitofarma és una de les companyies líders a Itàlia en suplements alimentaris en pediatria. La facturació de les dues companyies és de 5 milions d’euros i 7 milions d’euros, respectivament. Totes dues companyies sumen entorn de 100 empleats, que s’afegeixen als 200 de què ja disposava la filial italiana d’Uriach fins ara. Oriol Segarra, conseller delegat d’Uriach, va ressaltar la complementarietat amb la filial italiana Laborest, factor que n’ha motivat especialment l’adquisició. "Volem ser rellevants allà on anem", va dir Segarra, i les compres a Itàlia consoliden el paper de la firma amb els seus productes de cura de la salut, que suposen el 57% de la facturació del grup.  

‘Top 5’ a Espanya, Itàlia i Portugal

Dins del seu objectiu d’augmentar la internacionalització del seu negoci -el 60% de les vendes són en mercats exteriors (70 països)-, Uriach va tancar a començaments d’any una 'joint venture' a Grècia amb l’empresa Galenica per comercialitzar els seus productes al mercat hel·lè. Respecte de Portugal, on Uriach va comprar el 2017 Theralab, la farmacèutica catalana preveu que aquest mercat aporti entre 9 i 10 milions a la facturació en els pròxims dos o tres anys.  Amb aquestes adquisicions, la multinacional consolida el seu lloc al ‘top 5’ de l’àrea de 'consumer health' a Espanya, Itàlia i Portugal.

Facturació i beneficis

Uriach va tancar el 2017 amb una facturació rècord de 174 milions d’euros, el 75% més que el 2012, moment anterior a l’inici del pla estratègic. El benefici brut d’explotació va augmentar en un any un 21% fins a situar-se en 51 milions d’euros, amb una plantilla que se situa després de les últimes compres en 900 persones. Per als propers cinc anys l’empresa familiar s’ha proposat d’assolir els 300 milions d’euros de facturació, fonamentalment mitjançant l’adquisició de companyies de cura de la salut a l’estranger. Segarra ha apuntat els mercats francès i polonès com a objectius de la farmacèutica, sempre que es mantinguin sinergies clares tant en l’àmbit comercial com en el tipus de productes.

Productes coneguts

Uriach té com a estendards marques com Aquilea, Fisiocrem, Biodramina, Aeroxarxa, Halibut o Rupatadina (un antihistamínic), que es començarà a comercialitzar al Japó, amb entre 5 i 7 milions de facturació previstos en aquest país. Uriach dedica uns 8 milions d’euros a R+D, una quantitat que espera augmentar els propers anys, gràcies a una bona posició de caixa que eludeix l’endeutament bancari.