PROCÉS JUDICIAL

La fiscalia alemanya vol investigar el 'dieselgate' espanyol

Les autoritats d'Alemanya han comunicat a l'Audiència Nacional que ara per ara no els poden facilitar dades

En l'escrit recorden que no es pot jutjar només una part d'un frau que va afectar 11 milions de cotxes

La Fiscalia de Braunschweig, a l’Estat alemany de Baixa Saxònia, vol que totes les investigacions judicials sobre el ‘diaselgate’ repartides pel món es concentrin en un sol procés a Alemanya, on té la seva seu Volkswagen. Així ho exposa en un escrit remès a l’Audiència Nacional, que, poc després d’esclatar l’escàndol, va obrir una causa per dirimir responsabilitats per la instal·lació il·legal del 'software’ manipulat en milers de vehicles per canviar els resultats dels controls tècnics d’emissions contaminants.

El setembre del 2015 va sortir a la llum que Volkswagen havia manipulat aquest programa en 11 milions d’automòbils amb motor dièsel venuts entre el 2009 i el 2015. Com a resultat d’aquest trucatge, els seus motors havien pogut esquivar amb èxit els estàndards de les agències de protecció ambiental, malgrat que els vehicles implicats emetien fins a 40 vegades el límit legal d’òxid de nitrogen. El cas va esquitxar la cúpula de la companyia. Martin Winterknon, que era el seu director executiu, va haver de demanar perdó als milions de clients perjudicats i es va veure obligat a deixar el càrrec, després de vuit anys al capdavant de l’empresa.

A Espanya, el Jutjat Central número dos de l’Audiència Nacional va obrir llavors una investigació arran de diverses denúncies presentades pel presumpte frau. Al cap d’uns mesos, el jutge Ismael Moreno va imputar la matriu alemanya del grup Volkswagen (Volkswagen AG, amb seu a Wolfsburg) per la venda de 683.000 vehicles amb motors trucats que emetien més gasos del que estava permès. L’agost del 2016, el magistrat va remetre a les autoritats alemanyes una comissió rogatòria en què sol·licitava informació. El mes de gener passat va rebre resposta. La Fiscalia de Braunschweing li va contestar que també estan investigant i que seria convenient que ells unifiquessin totes les indagacions. Motiu:  Motiu: va ser a la central de la marca a Alemanya on es va decidir manipular els motors, «sense que altres treballadors, concessionaris o importadors tinguessin coneixement de l’aplicació» de l’ús del programa informàtic.

Autoria directa

L’ofici de la fiscalia alemanya afirma que la seva investigació parteix de l’existència d’una "autoria directa" en el presumpte frau. Això significa, precisa, que van ser alguns responsables del grup a Wolfsburg els que «van prendre la decisió d’instal·lar» il·legament aquest software, un fet que afecta, «en el marc de la jerarquia empresarial», un gran nombre de vehicles al llarg de diversos anys i a tot el món, inclosos els d’Espanya.

L’escrit remès a l’Audiència Nacional destaca que l’article 54 del conveni d’aplicació de l’acord de Schengen estableix que quan una persona ja ha sigut jutjada no pot ser perseguida per aquests mateixos fets en cap altre lloc. És a dir, que si es dictés una sentència a Espanya només per una part dels cotxes afectats, no es podria perseguir aquest mateix delicte en cap altre lloc. Segons la seva opinió, s’hauria d’investigar tot d’una manera conjunta. «Hauria d’evitar-se l’acabament d’un procediment només respecte a un aspecte parcial», insisteix, alhora que recorda que el març del 2016 es va fer una reunió a l’Haia, on va assistir Espanya, en la què la Fiscalia de Braunschweig va oferir concentrar tots els processos oberts pel frau en aquesta institució. Països com Suïssa, Àustria, Suècia i l’Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF) ja han declinat seguir per separat les indagacions.

A més d’aquesta qüestió legal, la Fiscalia germànica també ha detectat altres «dificultats reals» per practicar la comissió rogatòria sol·licitada per l’Audiència Nacional. I és que en el marc del procediment judicial que està en curs a Alemanya, es va procedir a l’octubre del 2015 a registrar tant la seu central del grup automobilístic com altres oficines, podent apoderar-se de dades que ocupen “diversos milers de terabytes”. En aquests moments,l’Oficina d’Investigació Criminal del Land de Baixa Saxònia està analitzant el material, però primer cal extreure les dades, fer-los llegibles i desxifrar-los. Per tant, la fiscalia alemanya al·lega que en aquests moments encara no pot donar respostes a les preguntes plantejades per la justícia espanyola.

Motors fabricats també a Alemanya

La imputació a càrrec de l’Audiència Nacional de la matriu alemanya del Grup Volskwagen es basava en una petició formulada per la Fiscalia espanyola i en vista de les dificultats per aclarir els fets amb les compareixences dels representants de Seat i de Volkswagen-Audi Espanya, que es van escudar que els motors van ser subministrats per la fàbrica a Alemanya.