mercat immobiliari

La compravenda de locals comercials arriba als 3.700 milions

El 2017 es van fer 28.000 transaccions, de les quals el 70% no van superar el milió d'euros

El centre comercial Glòries, envoltat de cinc edificis d’oficines dels quals dos s’han venut. / FERRAN NADEU

El mercat de la compravenda de locals comercials a Espanya va arribar a un volum total de 3.700 milions d’euros, amb més de 28.000 unitats que van canviar de mans durant els últims 12 mesos. El 70% de les transaccions no superen el milió d’euros, el volum mitjà de les operacions va pujar a 132.000 euros i la superfície estàndard va arribar als 163 metres quadrats, segons l’últim informe de la situació del mercat immobiliari que elabora Solvia, el servicer, del Banc Sabadell.

L’informe destaca que un 67% dels compradors són empreses, mentre que el 33% de les operacions van ser compres de particulars. El denominat middle market (transaccions entre 0,5 i 10 milions d’euros) va arribar als 1.179 milions d’euros.

Com passa en la resta de les activitats immobiliàries, el pes de Madrid i Barcelona sobre el conjunt del mercat de locals comercials d’Espanya és molt elevati va suposar a prop d’un 47% del total. La rotació va ser del 21,7%; és a dir, canvien de mans anualment un de cada cinc locals que es posen al mercat. Aquesta rotació és superior en províncies com per exemple Màlaga o Biscaia.

Madrid i Guipúscoa registren els preus mitjans del mercat més elevats: arriben als 1.500 euros per metre quadrat. Pel que fa a rendes, només les províncies de Guipúscoa, Madrid, Màlaga i Alacant superen els 8 euros al mes per metre quadrat de renda mitjana. Així, el local comercial es consolida com una de les inversions immobiliàries més rendibles. Es pot arribar a rendibilitats brutes del 7,4% (entre el 4,5% i el 6% en el cas d’ubicacions en zones prime).  A Madrid i Barcelona, les rendibilitats mitjanes se situen entre el 6,2% i el 6,6% respectivament.

El fort ritme en la creació d’ocupació, l’augment de la renda disponible i de la confiança dels consumidors, l’auge del turisme comercial i l’entrada de nous operadors i l’expansió d’altres d’establerts constitueixen aspectes a favor d’aquest tipus d’inversió. No obstant, l’elevada densitat de centres comercials en relació amb altres països del nostre entorn, l’auge de l’e-commerce així com del clic & collect per part de les grans superfícies comercials suposen una amenaça per a aquesta tipologia d’actius.