El Dieselgate es cobra la seva primera víctima. Gairebé dos anys després que la premsa alemanya destapés que Volkswagen havia manipulat fins a 11 milions de vehicles a tot el món per esquivar els controls mediambientals, la justícia nord-americana ha emès la primera condemna per a un enginyer del poderós fabricant automòvilístic. Segons han dictaminat les autoritats judicials de Detroit, l'enginyer James Robert Liang será castigat amb fins a 40 mesos de presn i una multa que pujarà als 200.000 dòlars.
A falta que es coneguin más detalls, els tribunals han estimat que l'enginyer de 63 anys d'edat és culpable d'haver violat les regulacions mediambientals dels Estats Units a l'haver aplicat a aproximadament 600.000 vehicles dièsel de Volkswagen un software que permetoa enganyar els controls de les autoritats i, per tant, sortir al mercat amb un nivell d'emissions contaminants superior al permès.
El setembre de l'any passat, Liang va sortir al pas de les acusacions que havien inundat de crítiques el gegant de l'automoció alemany i va criticar que el grup empresarial havia “perdut la seva ètica tot buscant guanys”. Malgrat el que va corroborar que les autoritats, la fiscalia vol ser exemplar i demostrar que jutjará amb mà dura l'estafa de Volkswagen. El passat 4 de juliol el directiu Oliver Schmidt també es va declarar culpable al ser detingut per l'FBI i s'enfronta a set anys de presó.