HIPOTEQUES AMB SOBRECOSTOS

Cornellà crea una oficina per reclamar per les clàusules terra

L'Ajuntament facilitarà als afectats el procediment perquè els afectats puguin sol·licitar als bancs la devolució del que van pagar de més en la hipoteca

ae4 / JOAN CORTADELLAS

L’Ajuntament de Cornellà de Llo-bregat és el primer consistori –que se sàpiga– que es posa al capdavant de les reclamacions dels afectats per les clàusules terra contra les entitats bancàries. El municipi ha decidit assumir el paper que correspon a les associacions de consumidors en el procediment de reclamar als bancs que paguin el que van cobrar de més com a conseqüència dels sòls hipotecaris que van aplicar en un gran nombre de préstecs.

La xifra que reconeix el Ministeri d’Economia ascendeix a 1,5 milions d’afectats. Per descomptat, no són tots a la població del Baix Llobregat, però «un bon nombre d’aquests afectats viuen a la ciutat», explica el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Manuel Ceballos. «No sabem quants, però ens plantegem com ser-los útils i hem considerat aquesta fórmula», afegeix. Particularment quan les entitats financeres programen una aplicació de mínims del decret aprovat pel Govern que estableix el mecanisme de reclamació extrajudicial.

«Pensem que el municipi pot realitzar una tasca d’acompanyament en aquesta reclamació», afegeix Ceballos. I aquesta decisió implica l’obertura avui d’una oficina d’atenció als ciutadans afectats per les clàusules terra. En realitat, en seran dues: una situada al Centre d’Empreses de Cornellà, que obrirà de dilluns a divendres, i una altra al Centre Cívic García-Nieto, que obrirà un parell de tardes a la setmana.

L’oficina estarà atesa per un advocat i un administratiu, i s’ha establert un protocol exprés per determinar com es pot actuar en cada cas. En primer lloc, se sol·licita la documentació per comprovar que existeix clàusula terra i què es pot reclamar. En segon, es prepara l’escrit de reclamació a l’entitat bancària i, en funció de la resposta, es facilita la revisió de la contestació per part d’un pèrit o la via judicial, en el cas que el banc consideri que no pertoca tornar els diners, però l’afectat sí. «L’anàlisi pericial no el farà l’oficina, però es facilitaran opcions perquè es pugui portar a terme», afegeix Ceballos. 

El consistori s’ha posat en contacte amb les associacions de veïns perquè col·laborin en aquest procediment i també amb el Col.legi d’Advocats per trobar fórmules que facilitin de forma assequible posar en marxa el procediment judicial en el cas que no es produeixi l’acord.

Urbanisme, que porta a terme la iniciativa juntament amb l’àrea de Serveis Socials, no es planteja cap reassignació de recursos per exercir aquesta nova funció de reclamació dels consumidors. «De moment, traspassem recursos humans a aquesta activitat. Si més endavant veiem que la demanda és molt elevada, veurem si s’ha de destinar pressupost municipal a aquesta qüestió –avança–. Si cal fer una aportació extraordinària, es farà». 

El consistori que presideix el socialista Antonio Balmón inclou entre les seves prioritats la política de defensa d’una vivenda digna. Entre les accions que ha portat a terme, hi figura una ordenança de vivendes buides, l’establiment d’un lloguer social assequible així com l’Oficina de Medicació Hipotecària, que ha intervingut en fins a 700 casos de desnonament. «I hem aconseguit aturar la meitat d’aquests llançaments», comenta Ceballos. L’oficina de reclamació de clàusules terra forma part dels esforços municipals en favor de l’accés a la vivenda, malgrat que la mesura que ha posat en marxa resulta bastant singular per tractar-se d’un ajuntament.