CONSUM NADALENC

Les compres de regals a internet es disparen fins al 35%

Els consumidors canvien d'hàbits a l'adquirir cada vegada més els presents a la xarxa per rebre'ls a casa

Grans cadenes i empreses de missatgeria s'adapten a aquesta nova tendència

Comprar els regals de Nadal Reis no sempre és senzill. Més enllà de tenir clar el que s'ha s'adquirir, s'ha d'invertir temps per anar a les botigues, creuar els dits perquè tot estigui encara disponible, i després transportat a un lloc segur. No obstant, una nova manera de comprar els regals ha guanyat aquest any gran importància: la compra 'on line'. Els 'retailers' i les empreses de missatgeria esperaven un important augment de les compres a internet aquests dies, però les previsions s'han quedat curtes.

Arribats els dies forts de Nadal, en el sector se sabia que aquest any tornarien a pujar les compres d'articles per la via electrònica. Moltes cadenes creen estructures específiques per atendre aquesta demanda, mentre que les empreses de missatgeria adapten els seus centres logístics i la seva plantilla per poder repartir tot el que els consumidors compren. "Des de fa uns tres anys podem dir que en les campanyes de Nadal han crescut molt les compres 'on line', a doble dígit. En el nostre cas, al setembre ja parlem amb els grans clients per veure quines previsions tenen, dies de més vendes, etcètera, per començar a dimensionar com serà la nostra resposta", explica Laura Gonzalvo, directora de Comunicació i Experiència de Client de Seur.

Per a aquest any, les previsions eren molt optimistes. Seur, per exemple, preveia un increment de volums d'entrega del 20% durant el període de Nadal i rebaixes. Per això, va fer 1.700 contractacions específiques per a la campanya a Espanya (350 a Catalunya), que es van sumar als 500 professionals contractats ja durant tot l'any (en total, un 34% més que els 6.600 treballadors que tenia a principis d'any).

En el cas de MRW, la firma de missatgeria també ha reforçat la plantilla per a aquestes dates, amb unes 600 contractacions per a fer front a l'increment de la demanda. "L'any passat, l'activitat a finals d'any es va incrementar en un 25% respecte a l'any anterior i aquest 2016 es preveu un percentatge similar, batent un nou rècord d'entregues", explica la companyia. La firma, donat l'increment de les comandes previstes, ha creat noves rutes de repartiment per agilitzar les entregues.

Va arribar el Black Friday i va superar les millors expectatives, tant de les firmes que venen articles com després de les empreses de repartiment. I va sorgir el dubte: ¿canibalitzarà les vendes de Nadal? Segons els operadors consultats, lluny de complir-se aquest temor, les vendes 'on line' en la campanya nadalenca estan per sobre de les expectatives.

COMPRA 'ON LINE' DE REGALS 

Els efectes positius del Black Friday

Un altre dels aspectes positius d'aquesta nova data que s'ha confirmat aquest any és que el Black Friday ha atret molts nous compradors 'on line', és a dir, gent que no havia comprat mai a internet però que volen aprofitar les ofertes que apareixen a les webs. "Hem vist que molts dels que compren per primera vegada en el Black Friday, a partir de llavors es converteixen en compradors a internet recurrents", afegeixen.

"Hi ha un augment considerable de les comandes 'on line', tant en el cas dels enviaments a casa com en el de recollir-les als nostres centres", confirmen fonts d'El Corte Inglés a Catalunya. "El millor senyal és que estan anant bé les vendes 'on line', però també l'afluència als centres comercials i les compres 'off line'", afegeixen. L'omnicanalitat (buscar 'on line' però comprar a les botigues físiques o al contrari, anar a la botiga física a veure els productes però acabar comprant-los 'on line') és una de les tendències actuals.

Fonts d'Amazon.es recorden que un estudi d'Adigital assegurava que les compres 'on line' pujarien per Nadal un 13%. "Nosaltres ja vam pensar que era una xifra conservadora. I realment s'ha vist que s'ha quedat curta", informen fonts de la firma, que no acostuma a revelar xifres de comandes. "Es nota un canvi de tendència: cada vegada hi ha més compres 'on line' perquè hi ha una base més gran de ciutadans que han fet compres a internet i repeteixen i perquè hi ha recuperació del consum", afegeixen les mateixes fonts. Una altra de les tendències que han notat és l'augment de les entregues ultraràpides: "Abans el comerç 'on line' jugava amb el desavantatge que havies de comprar dies abans per rebre-ho. Ara, amb entregues en una hora en ciutats com Barcelona o Madrid, això s'acaba". Amazon.es repartirà el dia 5 de gener fins a les 0.00 hores a les dues ciutats.

També a MediaMarkt estan per sobre de les previsions en vendes 'on line'. Fonts de la firma alemanya asseguren que aquest any estan registrant un augment de les compres 'on line' de regals del 35%, amb la recollida a les botigues creixent "gairebé un 50%". En els dos casos, s'han superat les previsions.

Les vendes 'on line' superiors a les previstes en aquesta campanya de Nadal han acabat impactant, evidentment, en les empreses de repartiment. "Prevèiem un augment del 20% per a tota la campanya de Nadal. Però amb el Black Friday ja vam veure que estàvem molt per sobre de les previsions (en lloc del 20%, el creixement va ser del 30%-35%). Per Nadal estem per sobre de les previsions, i de fet hem hagut de fer 500 contractacions extres en un temps rècord per poder fer front a la demanda", explica Gonzalvo, de Seur.