CONSELL ECONÒMIC I SOCIAL

La bretxa social del comerç 'online' sense efectiu

El CES reclama un nou marc legal per garantir l'accés als pagaments per internet i reduir la conflictivitat judicial de l'economia col·laborativa

Diversos adolescents utilitzen els seus ’smartphones’. / FERRAN NADEU

La velocitat d’implantació del comerç electrònic i dels nous hàbits de consum a través d’empreses d’economia col·laborativa pot oferir efectes col·laterals difícils d’assumir ara com ara per moltes persones. ¿Desapareixeran els pagaments en efectiu en el futur? ¿Què passarà amb la població exclosa per la bretxa digital? ¿I quins efectes laborals i fiscals poden tenir les noves companyies?

El Consell Econòmic i Social (CES) planteja aquestes preguntes com a reflexió i advertència dels problemes que poden comportar les noves formes de consum. En un dictamen, el CES –format per patronals, sindicats, entitats sectorials i experts– alerta del creixent risc d’exclusió social dels quin no han entrat en la tendència de la digitalització.

Economia sense efectiu

L’informe adverteix que en «la transició cap a una economia sense efectiu» s’ha de tenir en compte «el risc d’exclusió social que podria implicar la desaparició total de bitllets i monedes per a col·lectius que, per edat, nivell formatiu o altres raons, no han incorporat els nous mitjans de pagament a la seva vida quotidiana». El CES recorda que Espanya és un dels països en què encara es fan més compres i vendes en efectiu (el 84% del total), molt per sobre de països veïns. Els nous mitjans de pagament a través d’internet o d’aplicacions per a smartphone s’enfronten a un problema de falta de confiança en molts casos, ja que el mitjà més segur per a imports elevats continua sent la transferència bancària. 

Lluny d’intentar frenar el desenvolupament del comerç electrònic, el CES advoca per garantir que arribi al màxim nombre possible de ciutadans en condicions de seguretat i confiança per a ells. Per a això, cal seguir invertint en l’educació digital dels usuaris en risc d’exclusió i en les millores tècniques per aconseguir aquests objectius.

Davant de les iniciatives de nous operadors i de la banca tradicional per impulsar els pagaments electrònics, el CES reclama «garantir condicions operatives equivalents per als operadors i facilitar que els nous mitjans de pagament arribin a un nombre més gran de consumidors, així com assegurar una elevada protecció». El comerç on line també «ha aplanat el terreny» per a les empreses d’economia col·laborativa, que no compten amb una regulació específica transversal, segons el dictamen. El CES recomana «una reflexió en profunditat» a Espanya per aconseguir un nou marc regulador que «garanteixi la unitat de mercat» i minimitzi la conflictivitat judicial en aquesta mena d’activitats derivada de desajustos i friccions per les velles lleis aplicables.