l'escàndol del 'dieselgate'

Madrid i BCN ultimen les ajudes per amarrar la inversió de VW

El Govern prepara línies de crèdit vinculades a la injecció de 3.300 milions a la planta de Seat

El Ministeri d'Indústria envia documents a la cúpula de Volkswagen amb l'oferta d'incentius

Càrrega de cotxes en un tren a la fàbrica de Seat a Martorell amb destí al port de Barcelona.

Càrrega de cotxes en un tren a la fàbrica de Seat a Martorell amb destí al port de Barcelona. / FERRAN NADEU

El Govern central i la Generalitat treballen a marxes forçades per amarrar les inversions de 4.200 milions de Volkswagen a Espanya. El Ministeri d'Indústria i la Conselleria d'Empresa i Ocupació estan en contacte permanent amb la direcció de la multinacional alemanya per concretar el compromís inversor i, al mateix temps, el paquet d'ajudes públiques.

El conseller Felip Puig ha assegurat, després d'una reunió del president de la Generalitat, Artur Mas, amb el comitè de Seat i els sindicats, que el Govern prepara un pla d'ajudes que concretarà en els pròxims dies basat en línies de crèdit i de finançament vinculades a la innovació tecnològica.

«Hem de fer-ho bé perquè aquestes línies de finançament serveixen per garantir la inversió empresarial i no vénen com a conseqüència de la crisi. No són ajudes públiques per tapar el forat de Volkswagen», ha indicat Puig. Es tracta d'un compromís de suport públic que es materialitzarà a mesura que Volkswagen inverteixi els 3.300 milions que té previst dedicar a nous models i millorar la fàbrica de Martorell fins al 2019.

En els últims dies, el ministre d'Indústria, José Manuel Soria, ha intercanviat amb la cúpula del grup automobilístic a Wolfsburg diversos documents en què es detalla el compromís d'ajudes públiques per part de l'Executiu central i els autonòmics de Navarra i Catalunya al qual Volkswagen va condicionar el manteniment de les inversions.

EL PRESIDENT DE SEAT, INVESTIGAT / En aquests contactes i negociacions el principal interlocutor de les administracions és el vicepresident de compres de VW i president del consell d'administració de Seat, Francisco Javier García Sanz, en representació del nou president de VW, Matthias Müller, així com el vicepresident d'assumptes governamentals de la marca espanyola, Ramón Paredes.

Com a conseqüència de l'escàndol dels motors dièsel trucats per maquillar les emissions d'òxid de nitrogen (NOx) en les proves de laboratori, Seat està en una situació de transició en la presidència a l'estar prevista la substitució l'1 de novembre vinent de Jürgen Stackmann, que s'incorpora com a cap de vendes a la marca Volkswagen, per Luca de Meo, responsable comercial d'Audi i president del grup a Itàlia.

De Meo ha sigut inclòs en una ordre de «recerca i captura» per part d'un jutge de la ciutat de Verona per aclarir la seva implicació i el seu grau de coneixement en un presumpte delicte penal de «frau comercial» per la venda de gairebé 700.000 vehicles amb el motor manipulat a Itàlia, segons les diverses informacions de la premsa d'aquell país.

El secretari general de la UGT catalana, Josep Maria Álvarez, va fer una «valoració negativa» de l'ordre judicial sobre De Meo just quan està a punt d'incorporar-se a la presidència de Seat, encara que va afegir que «s'haurà d'esperar a veure si la seva inclusió en la investigació respon a raons jurídiques o d'una altra mena».

Álvarez va advertir que, fins ara, només compten amb «declaracions de bona voluntat» per part del consorci alemany en relació amb les inversions a Seat, desmarcant-se d'aquesta manera de les declaracions que va fer Soria en què explicava que el president de VW li havia garantit els plans per a Espanya. «No podem enganyar la gent. Hem de treballar perquè sigui així. Les inversions es mantindran si les vendes i el grup funcionen bé», ha dit Álvarez després de la reunió amb el president.

Pel president del comitè d'empresa i dirigent d'UGT, Matías Carnero, «el mutisme de Volkswagen sobre les inversions a Espanya és preocupant», i va recordar que «mentre el compromís del grup no estigui tancat, les paraules se les emporta el vent». Carnero va criticar el ministre d'Indústria per haver donat per segures les inversions. «Fins que Volkswagen no les ratifiqui -va dir-, ens queda el dubte de si el que ha anunciat el ministre és un compromís electoralista o el culebró de tardor».

En una línia similar es va pronunciar el líder de CCOO de Catalunya, Joan Carles Gallego, que va destacar que «no es pot fer electoralisme amb aquest tema» en un moment en què no es té la informació sobre «el final de la pel·lícula», en referència a l'aposta de VW per Seat.

La Generalitat, els sindicats i el clúster de l'automòbil de Catalunya crearan un grup de treball, que se suma al de Madrid, per vetllar per les inversions compromeses pel grup a Seat, que es consideren estratègiques per al sector.

Temes:

Volkswagen