TURISME

Radiografia dels turistes, segons la seva visa

El BBVA presenta un mapa interactiu que analitza 5,4 milions de transaccions dels viatgers a Espanya

Barcelona és el destí que més ingressa, i els francesos, els que més consumeixen

Amb cada compra amb targeta, l’usuari deixa un rastre d’informació: on compra, quina compra, a quina hora, quant gasta... Si en lloc d’una persona, es recullen les dades de centenars de milers de persones, el que s’obté és una impressionant radiografia de comportaments col·lectius. I això és el que ha fet el BBVA, que ha recopilat 5,4 milions de transaccions fetes per estrangers a Espanya a través dels seus TPV (datàfons) entre el juliol i l’agost del 2014 i n’ha elaborat un mapa interactiu. El resultat és un gràfic sobre la despesa turística amb informació molt més detallada que la d’enquestes.

Entre les conclusions principals, l’informe situa Barcelona com la província que més ingressa per turisme estranger (22,6% del total), i els francesos, com els que més gasten en el seu conjunt (18%), però no en despesa per persona, apartat en què destaquen els xinesos, amb 640 euros de mitjana.

L’anàlisi també permet entrar en detalls més concrets, com que la moda i el calçat és el principal objectiu de les compres de tots els turistes… excepte de nord-americans i britànics, que destinen la principal partida a bars i restaurants. Altres curiositats: els italians són els que més gasten de nit, i els comerços d’Eivissa, els que més depenen del turisme: el 66,6% dels seus ingressos són d’estrangers.

Una altra pestanya del gràfic mostra els moviments dels turistes a través del rastre que van deixant al seu pas per les diferents ciutats. Així, la ruta que uneix Barcelona i Madrid és la més marcada, i de totes dues parteixen nombroses connexions cap a Andalusia (Sevilla, Marbella, Granada...). Altres viatges interns habituals són entre la capital catalana i les Balears.

L’estudi ha sigut elaborat pel Centre d’Innovació de BBVA, en col·laboració amb BBVA Data & Analytics, una empresa del grup especialitzada en el big data, és a dir, l’anàlisi d’ingents quantitats de dades obtingudes de dispositius tecnològics. «Sempre a nivell agregat, protegint la privacitat de les persones», recalca Juan Murillo, responsable d’Anàlisis Urbanes basades en dades de BBVA Data & Analytics. El mapa l’ha desenvolupat la start-up Vizzuality.

Coneixement obert

«La voluntat és obrir aquest coneixement i posar-lo a disposició de la societat», explica Murillo, convençut que el big data pot ser útil per millorar la gestió de les administracions públiques (reforçant els serveis més sol·licitats, per exemple), i per a les empreses, que poden adaptar millor la seva oferta al client.

BBVA Data & Analytics ha col·laborat amb institucions (INE i l’Ajuntament de Madrid, entre d’altres) i ha desenvolupat una solució, Commerce360, perquè els comerciants coneguin millor el seu entorn. El gràfic sobre despesa turística és una «mostra de capacitats», diu Murillo. En funció de l’acollida que tingui, hi haurà futures versions.