JOC INFANTIL

Un informe jurídic de la UE atribueix la paternitat dels patacons a una empresa de Sabadell

El Grupo Promer Mongraphic va demandar Pepsi per copiar-los el seu disseny i la multinacional va recórrer a Brussel·les

Un nen mostra uns patacons.

Un nen mostra uns patacons. / CARLOS MONTAÑÉS

Un dels advocats generals delTribunal de Justícia de la Unió Europea ha confirmat que la paternitat dels discos de joc infantil coneguts com a patacons correspon a unaempresa de Sabadell i no a la multinacionalPepsi,que també els utilitzava.

Pepsi regalava aquests discos com a objecte promocional amb les bosses d'aperitius que comercialitza amb un disseny que, segons l'advocat comunitari, es pot considerar pel seu aspecte una còpia dels creats per l'empresaGrupo Promer Mongraphic SA de Sabadell.

L'opinió d'avui constata el que ja havia conclòs elTribunal de Primera Instància (ara Tribunal General) en una sentència del març de l'any passat, contra la qual Pepsi va presentar unrecurs de cassació davant la màxima instància judicial europea. Pepsi va al·legar que la similitud de disseny era deguda al fet que tots els objectes d'aquesta categoria tenen característiques similars, des de la seva forma circular i vora sobrealçada fins a les seves proporcions per aconseguir que quan siguin pressionats amb el dit els patacons emetin un so i permetin el joc infantil.

L'advocat general explica que el Tribunal de Primera Instància ja va considerar aquesta al·legació i va assenyalar que "els patacons poden conservar la seva naturalesa i les seves característiques pròpies fins i tot quan tenen, en particular, una part central amb forma triangular, hexagonal o ovalada, en lloc de circular", i per tant no correspon al Tribunal de Justícia reconsiderar aquestes apreciacions.

Pendent de sentència

Pepsi va defensar que en primera instància es van examinar les similituds entre els dos dissenys amb referència a un "consumidor mitjà" i no un "usuari informat", cosa que constitueix una restricció, ja que el segon és "perfectament capaç de percebre fins i tot diferències poc evidents". En les conclusions d'avui, l'advocat considera que el Tribunal de Primera Instància va utilitzar correctament com a públic de referència l'"usuari informat" i no el "consumidor mitjà", i assegura que "no hi ha elements que permetin sostenir el contrari".

En conclusió, sol·licita que es desestimi el recurs de Pepsi contra la sentència de primera instància i es doni la raó a l'empresa espanyola. El Tribunal de Justícia de la UE, que haurà de dictar sentència en els pròxims mesos, no està obligat a pronunciar-se en el mateix sentit que l'advocat general, encara que sol fer-ho en la majoria dels casos.