Emilio Gordillo: Fundador d'Inteva

Innovar amb greix a les mans

És l'únic fabricant a Espanya de tot tipus de tancaments o vàlvules de connexió entre vehicles industrials i els seus remolcs o accessoris

Exporta el 90% de les vendes

L’empresari vallesà Emilio Gordillo.

L’empresari vallesà Emilio Gordillo. / NURIA PUENTES

Actualment es recorre molt al termeinnovació. Se suposa que en aquest concepte hi ha la resposta al greu deteriorament d'un model de creixement econòmic basat en el totxo, en el turisme i en indústries intensives en mà d'obra, com l'automoció. Moltes vegades se cenyeix el poder d'innovar als límits d'un laboratori. O als d'una sala plena de programadors desoftware. O al perímetre d'una extensió a vessar de plaques fotovoltaiques. Emilio Gordillo, un empresari vallesà de 47 anys, demostra que també es pot innovar embotit en una granota blava de feina i amb les mans brutes de greix. I amb productes tan prosaics com les connexions ràpides hidràuliques amb què s'uneixen els tractors o les màquines d'obra pública als seus remolcs i a accessoris de tota mena (pales, martells, etc.).

Gordillo té en nòmina 54 persones a les instal.lacions de Palau-solità de Plegamans i Santa Perpètua (Vallès Occidental), i dóna feina a 100 més en tallers externs, amb la fabricació d'un producte que els experts dirien"amb veta de mercat".Un producte molt específic del qual ell diu ser l'únic fabricant a Espanya amb un catàleg tan ampli, de 1.000 referències. La seva empresa, Inteva, mou 7,5 milions d'euros a l'any i obté a l'exterior el 90% de les vendes.

"Les nostres connexions o endolls permeten connectar i desconnectar en només dos segons l'arada o la segadora que es munta en un tractor, per posar un exemple".Aquestes connexions o tancaments, productes industrials que en aparença són fàcilment clonables, resulta que tenen molta ciència al darrere. Per fer-se'n una idea, Inteva distribueix a la Xina a través d'una filial a Haiyan els productes que fabrica al Vallès. El flux de mercaderies sol anar en sentit invers, de la Xina a Espanya."Aquestes connexions exigeixen una altíssima precisió en la mecanització. I la qualitat dels materials interiors i els tractaments interiors han de ser molt bons".El que es valora del seu producte és la seguretat --que els operaris estiguin protegits-- i la seva resistència a l'ús repetit.

Una de les innovacions que ha

desenvolupat l'empresa --"encara que no som els únics"-- és una connexió que evita les fuites d'oli grà- cies a una camisa que acompanya la trajectòria de la peça mascle. Els fabricants de màquines d'obres públiques han incorporat de sèrie aquesta solució.

Entre el seus clients, el fabricant de maquinària agrícola John Deere i el de vehicles d'obres públiques Caterpillar. El primer destí exterior és Holanda, país amb molta indústria de vehicles industrials.