El benefici net d'Iberia va caure un 72,4% el primer semestre del 2008 al situar-se en 20,7 milions d'euros pels 74,8 obtinguts en el mateix període de l'any anterior, segons un comunicat enviat avui per la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors.
Els ingressos per explotació es van mantenir pràcticament igual al passar dels 2.563 milions d'euros del 2007 als 2.567 del primer semestre del 2008, però el benefici brut d'explotació (ebitda) va caure un 34,2%, al situar-se en 259,3 milions d'euros pels 393,9 milions de l'any anterior.
Increment de les despeses
Les despeses del primer semestre van augmentar un 3,7%, al passar dels 2.607 milions d'euros del 2007 als 2.704 milions d'aquest exercici. El combustible ha estat una de les principals partides de despeses, ja que va augmentar en 199,5 milions d'euros respecte al primer semestre del 2007, increment que suposa el 27,1% de les despeses d'explotació del Grupo Iberia.
En canvi, les despeses de personal van disminuir en un 1,4% gràcies a la reducció de la plantilla en un 3,8% i a l'augment del 5,8% de la productivitat mesurada en seient per quilòmetre ofert per empleat.
Els ingressos per passatge van baixar un 1,5%, al situar-se en 2.096 milions d'euros, mentre que els obtinguts per càrrega ihandlingvan augmentar, respectivament, un 3,9% i un 2,3%.
Més passatgers de mitjana i llarga distància
Durant els primers sis mesos de l'any, Iberia va portar un total de 26.362 milions de passatgers transportats per quilòmetre (PKT), un 1% més que en el mateix període de l'any anterior. Els passatgers de vols interns van caure un 17%, al passar dels 4.200 milions de PKT del primer semestre del 2007 als 3.562 milions de l'actual, mentre que el mig radi va créixer un 6,3%, fins a 6.177 milions de persones transportades. Els clients de llarga distància també van augmentar, en un 3,9%, increment que suposa 16.623 milions de passatgers transportats per quilòmetre.
La disminució en els vols interns correspon, segons la companyia, a l'estratègia prevista en el pla director de reduir el volum de l'oferta en aquest sector un 15%, i per l'aplicació d'un ajust més elevat a la ruta Madrid-Barcelona, com a conseqüència de l'entrada en funcionament del tren d'alta velocitat, per haver-se reduït l'oferta en un 20,3%.