Període consumista

Un Black Friday d’avanç de compres i conformisme entre el comerç: així arrenca la segona campanya de Nadal d’inflació i guerra

JORDI COTRINA

Al preguntar, l’any passat, per la intenció de compra durant el Black Friday, un 64% dels consumidors enquestats per l’associació de fabricants i distribuïdors AECOC responia que tenia voluntat d’aprofitar-lo. De fet, un 24% especificava que utilitzaria aquesta campanya de descomptes per anticipar les compres pròpies del Nadal. Aquest any, a les portes del tram més consumista de l’any, el percentatge de gent que preveu comprar pel Black Friday descendeix de forma poc significativa (57%), però, en canvi, es dispara la proporció de consumidors que preveuen avançar l’adquisició d’articles nadalencs. Segons les dades que farà públiques aquesta setmana AECOC, en són el 47%. I el comerç ho sap: els grans del mercat esperen dels pròxims dos mesos estabilitat en les vendes i poc més; i el petit comerç s’ho mira amb resignació.