Aproximadament tres anys després del primer confinament per prevenir els contagis de covid i a tot just uns mesos d’haver fet un any la invasió russa d’Ucraïna, el preu de l’alimentació continua disparat. Contra tot pronòstic, la inflació alimentària va fer una altra gambada al febrer, situant-se un 16,6% per sobre d’on era fa un any. El percentatge evidencia que amb la rebaixa de l’IVA sobre tota una sèrie de productes d’alimentació no n’hi ha hagut prou, i ha posat més llenya a un foc que fa dies que creix: el debat sobre si el Govern espanyol hauria d’arribar a un acord amb les grans cadenes de distribució perquè aquestes abaixessin el preu dels seus productes. Fins ara, els supermercats (més en privat que en públic) s’hi negaven rotundament: el problema afecta tota la cadena alimentària, diuen, i, com a tal, és problema de tothom; reduir el preu de venda només retallarà uns marges ja molt petits, i fins i tot podria fer desaparèixer certs articles dels prestatges, al no sortir a compte vendre’ls per tenir pèrdues. A més, segons defensen dues de les principals associacions del sector, Anged i Aces, fa mesos que els supermercats porten a terme estratègies per contenir l’escalada de preus. Però Eroski s’ha llançat a abaixar el preu d’uns 1.000 productes; Mercadona, de 500 més i Bonpreu, bonificarà fins al juny una part de la compra de carn i peix. ¿Què estan fent les principals cadenes espanyoles per contenir la inflació? 1. Mercadona La cadena amb més quota de mercat d’Espanya va deixar clar en la seva presentació de resultats que no creu que posar un límit als preus sigui viable. El seu president, Juan Roig, va reconèixer que els preus han pujat un 10% de mitjana, en el seu cas, i que fan tots els esforços possibles per abaixar-los. Fins ara, la seva estratègia s’havia centrat a desenvolupar una eina anomenada DDP (‘direct product profit’) que els havia ajudat a calcular millor els costos i la rendibilitat de cada producte. I hi havien afegit un nou Model d’Organització de Botigues (MOT), que els va suposar un estalvi de 75 milions d’euros. No obstant, la cadena ha anunciat aquest dimecres que també rebaixarà 500 productes en quès anticipa la baixada de costos. Parlen de conserves com la tonyina, lactis com alguns formatges i iogurts, la fruita seca, l’oli, productes de neteja i manteniment per a la llar, brioixeria, perfumeria... i diversos aliments frescos, que estaran identificats amb una etiqueta especial. 2. Carrefour La companyia francesa va llançar el setembre de l’any passat un cistell de consum amb 30 productes a 30 euros. La iniciativa va arribar al mercat just quan la vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz, insistia a les grans distribuïdores perquè tallessin d’alguna manera l’escalada de preus. Aquest lot va aixecar, a més, una altra polèmica: ¿Un cistell així ha d’incloure productes de consum ocasional? Sigui com sigui, la promoció va estar activa només unes setmanes, i, ara que la matriu ha fet una cosa semblant a França, la filial espanyola ha decidit no pujar al carro. Des del país veí asseguren que és decisió de cada mercat fer-ho o no. Però aquí l’esforç està ara concentrat a fomentar l’estalvi a través de Carrefour+, una mena de subscripció al supermercat per la qual pagant una quota fixa es pot accedir a descomptes. 3. Dia L’empresa ha anunciat aquesta setmana que el 2023 incrementarà el pressupost destinat a ofertes i descomptes un 15%. Això significa que Dia invertirà 150 milions d’euros a plantejar promocions que suposin, segons un comunicat, rebaixes de fins al 30% sobre un centenar d’articles. La mesura es dirigeix al públic en general, però la idea és que els clients registrats tinguin accés a descomptes encara més grans. A més, el supermercat ha reforçat la seva aposta per la marca pròpia, que ha escalat fins a suposar més de la meitat del que un comprador mitjà compra als seus establiments. 4. Eroski El grup cooperatiu basc es va apartar del bloc que conformaven els seus competidors al país (obertament en contra de limitar els preus) anunciant a mitjans de març una campanya que inclou reduir el preu de més de 1.000 productes. Segons va explicar la cadena, la mesura és una més de les moltes que van posar en marxa l’any passat per contenir la inflació. «Eroski manté una intensa activitat comercial a través de les seves promocions, el club de fidelització i altres actuacions que durant el 2022 es va traduir en la transferència de més de 335 milions d’euros d’estalvi a les persones consumidores», va apuntar en un comunicat l’empresa. Aquesta última campanya, que han anomenat ‘cistell que enamora’, els suposa un impacte econòmic de 12 milions d’euros i inclou productes d’alimentació essencials, ocasionals i fins i tot productes de cura personal. 5. Caprabo Com a part del grup Eroski, el ‘cistell que enamora’ del supermercat basc també es pot trobar a la cadena catalana. De tota manera, també des d’aquesta empresa la identifiquen com una campanya més després de molt d’esforç per contenir l’escalada de preus. A Caprabo en concret, s’ha apostat fermament pel seu programa de fidelització (targeta client a través de la qual ofereixen descomptes personalitzats) i per les ofertes i els descomptes periòdics. «Aquest cistell és un pas més per continuar ajudant», analitzen des d’aquest supermercat. 6. Consum Aquesta cadena cooperativa valenciana també ha centrat la seva estratègia en les ofertes especials i personalitzades. Fonts de la companyia asseguren que l’empresa és conscient que el moment és dur per al consumidor, i, sabent que el 80% dels clients tenen targeta Consum, han canalitzat per aquí les seves propostes. Segons diuen des del supermercat, la condició de soci garanteix al client regular un descompte «sempre i en tot», però a més han activat ofertes especials i han apostat per la venda assistida i personalitzada. «Hem intensificat l’oferta comercial», resumeixen. 7. Bonpreu El grup propietari dels supermercats Bonpreu i Esclat va posar en marxa a finals de març una campanya per la qual bonificaria un 5% del que els seus clients es gastessin en carn i peix durant tres mesos. És a dir, que ingressaran en la targeta client l’equivalent a aquest percentatge. Més enllà d’això, la companyia diu haver negociat amb els proveïdors per intentar que no apugessin els preus de forma desorbitada, i que, quan no ha sigut possible, han assumit ells part de la diferència. «Encara no tenim els resultats de l’exercici, però hi haurà una disminució dels beneficis respecte a anys anteriors», asseguren fonts de Bon Preu. En paral·lel, l’estratègia d’aquesta cadena de supermercats s’ha centrat a potenciar la marca pròpia, incrementar les ofertes quinzenals i els descomptes puntuals en segones unitats, i en promocions personalitzades, entre d’altres.