Consum

Optimisme a prova d’inflació de cara a la fase decisiva de la campanya de Nadal

FERRAN NADEU

Enmig de l’ull de l’huracà i ni un dubte que aquest Nadal transcorrerà gairebé com si el context fos d’absoluta normalitat. A les portes dels dies decisius, la indústria alimentària majorista de Barcelona està convençuda que recuperarà els volums de venda d’abans de la pandèmia; les associacions que representen el comerç i els supermercats, que la majoria dels clients gastaran igual o més que l’any passat; i organitzacions de consumidors com l’OCU, el mateix. Això, malgrat que les últimes dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) revelen que el preu de l’alimentació ha seguit disparat al novembre o que la confiança del consumidor està encara gairebé 30 punts per sota d’on era al gener. «Tenim una crisi econòmica, energètica, militar, política, de distribució... poques vegades han confluït tants factors de risc», opina el professor d’OBS Business School i autor de l’estudi ‘El Nadal d’ahir, avui i demà’, Eduardo Irastorza, que aposta també, malgrat tot, per un Nadal de recuperació.

«Ens trobem a la sortida d’una pandèmia en què hem estat molt confinats, això ha potenciat molts aspectes relacionals», considera el docent. En aquest sentit, per ell, conflueixen diverses circumstàncies que expliquen que guanyi l’optimisme: primer, el factor emocional, que fa que aquest Nadal es vegi com l’oportunitat de tornar a retrobar-se, després de dos anys de festes a mig gas per la covid; després, la possibilitat que tot vagi a molt pitjor l’any que ve. És a dir que, per a molta gent, aquesta podria ser l’última oportunitat de despesa sense preocupació.

També hi influeix la cultura («som llatins, ens agrada ser fora; a Alemanya la crisi sí que es palpa», exemplifica Irastorza) i que la catàstrofe econòmica s’anuncia des de l’estiu, però no ha acabat d’explotar. «Si anticipes un problema molt abans que sigui perceptible i vas fent que es noti el seu impacte, aconsegueixes que la gent ho assumeixi molt millor», aposta aquest professor.

Això explicaria que, mentre que fa unes setmanes s’anticipava una campanya del Black Friday de primera amb una possible reducció de les compres de Nadal com únic risc, ara, a una setmana que comencin les festes, la valoració continuï sent optimista. L’última anàlisi de l’associació empresarial AECOC reflecteix que el 70% dels consumidors tenen intenció de mantenir o incrementar la despesa aquest any. I el mateix el de Comertia, l’Associació Catalana de l’Empresa Familiar del Retail, que mostra un 77% d’empresaris optimistes i un sector que aquest desembre espera vendre un 11% més que l’any passat.

«Les dades dels últims mesos són raonablement optimistes», analitza el president de Comertia, David Sánchez, que reconeix que els increments de facturació registrats es deuen probablement a l’encariment del producte, però que defensa que no s’estan venent menys unitats que l’any passat, cosa que, tenint en compte el context, és una bona notícia. «Si analitzes l’estudi que fa Comertia fa molts mesos que estem en positiu: vol dir que en certa forma el consum és molt responsable i que ja no es donen els creixements exagerats que teníem fa molts anys, tenim estabilitat i això és bo», afegeix.

Despesa igual o superio

També un informe de Nielsen revela que gairebé el 60% dels espanyols preveuen gastar el mateix que l’any passat aquest Nadal (un altre 17% assegura que augmentarà el seu pressupost) i Deloitte situa la despesa mitjana de cada llar espanyola (634 euros) tres euros per sobre del que es calculava l’any passat, amb la despesa en oci i restauració liderant de lluny les categories en què més s’incrementarà el consum. Per la seva banda, Adevinta, grup amo de portals com Milanuncios o Motos.net, projecta una població que majoritàriament mantindrà (57%) o incrementarà (33%) la despesa aquest any.

«La majoria maneja un pressupost similar al d’altres anys», coincidia l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) en la seva enquesta de previsió de despesa. «Però, tot i que el panorama econòmic no anima a gaires alegries, ja sigui perquè és Nadal o simplement perquè som conscients que aquest any és tot molt més car, hi ha un 15% d’enquestats que declara que gastarà més que el 2021», apunta l’organisme en un comunicat.

En qualsevol cas, també serveix d’al·licient que hi hagi aliments més barats ara que fa un any o que fa dues setmanes. L’Associació d’Empreses majorista de Mercabarna (Assocome) va assegurar la setmana passada que espera un nivell de vendes com a mínim igual al d’abans de la covid. En bona mesura perquè productes com el calamar, l’orada, el lluç, el llamàntol, la gamba, fruites com la mandarina, la taronja o les maduixes, i verdures com l’api, l’escarola o la carxofa estan ara més barats que fa un any.