Una de les múltiples qüestions en les quals difereixen els taxistes i els VTCs és en l’ampliació de la flota. Tots dos defensen unes tesis totalment oposades que es constaten en els estudis realitzats pel sector. Ahir se’n va fer públic un, elaborat pel Mobility Institute, impulsat pel RACC en associació amb Deloitte i en col·laboració amb l’aplicació de mobilitat Free Now. Segons aquest sondeig, realitzat a través d’enquestes a taxistes i usuaris de l’àrea de Barcelona, el 77% dels usuaris del taxi a la ciutat no consideren necessari augmentar el nombre de vehicles disponibles a la ciutat.
És una dada que no té res a veure amb el que es reflecteix a l’enquesta de Cafiby fa just un any, que indicava que el 80% dels barcelonins creuen que cal augmentar la flota de taxis i VTCs, és a dir, consideraven que falten cotxes i VTCs. Aquesta és una de les tesis d’aquesta empresa per assenyalar que hi ha feina tant per a taxis com per VTC i que no fa falta barallar-se. Una cosa que, òbviament, veuen diferent els taxistes. En aquest últim estudi del Mobility Institute, els taxistes coincideixen amb els ciutadans al rebutjar la necessitat de més vehicles als carrers.
En el marc de la reforma de la llei catalana del taxi, que passarà a dir-se llei de transport de viatgers en vehicles de fins a nou places, la Conselleria de Territori va deixar la porta oberta a incrementar el nombre de llicències de taxi a Barcelona, que actualment es troba en 10.521 llicències amb 15.500 taxistes a l’àrea metropolitana. No obstant, el 42% dels taxistes consideren que hi ha escassetat de professionals per cobrir les llicències actuals. L’edat mitjana dels taxistes a la ciutat és de 49,8 anys, cosa que suggereix que, "al curt o mitjà termini, hi haurà moviment al mercat de llicències, amb un augment significatiu en la transferència a nous propietaris", afirma Free Now, l’empresa multinacional d’intermediació del servei de taxi.
La seva aplicació de mobilitat permet accedir a un taxi de manera digital, "sense que això impliqui una saturació innecessària als carrers", d’acord amb els resultats de l’enquesta. Tot i que Isabel García Frontera, la directora general de Free Now a Espanya, admet que la modernització del sector va encara a pas ranquejant i costa d’arribar als clients, defensa que l’empresa ajuda a optimitzar la gestió dels taxis existents, millorant aspectes primordials avui dia com la digitalització, la coordinació i la flexibilitat horària.
Un 44% utilitza apps
Actualment, un 44% dels clients sol·licita el servei de taxi a través d’aplicacions com Free Now, si bé molts continuen alçant la mà per parar un taxi al carrer, un 47%. Quant a les condicions del sector, el 31% dels taxistes enquestats a Barcelona recolzen una ampliació dels horaris de servei. Consideren que s’hauria d’eliminar la norma que limita a 16 hores el treball continuat per vehicle, una mesura que ja s’ha implementat en altres grans ciutats com Madrid.