Urbanisme

La Meridiana emprèn la reforma fins a Fabra i Puig

L’Ajuntament es compromet a tenir redactat en aquest mandat l’avantprojecte de transformació fins al pont de Sarajevo, gairebé la sortida de Barcelona.

S’acosten 18 mesos d’obres, i tindran un cost total de 26 milions d’euros

Imagen virtual del cómo quedará el tramo de la Meridiana que ahora empieza a reformarse

Imagen virtual del cómo quedará el tramo de la Meridiana que ahora empieza a reformarse / El Periódico

Ildefons Cerdà va voler que Barcelona tingués tres vies transcendentals: Diagonal, Gran Via i Meridiana. Servirien per unir la ciutat que naixia de les muralles amb els pobles del pla, però amb el pas de les dècades i els nous hàbits, es convertirien en autopistes urbanes que donaven l’esquena als barris. La més sagnant potser ha sigut la Meridiana, que fins ben entrat el nucli urbà avançava amb fins a 12 carrils que van obligar a construir ponts perquè els vianants poguessin saltar la cicatriu d’asfalt sense jugar-se la vida.

Han fet falta més de 150 anys per donar una mica de forma al que predicava Cerdà el 1859: "Ruralitzar la ciutat". El juliol del 2018 va començar la reforma de l’avinguda, entre Glòries i Mallorca. El juliol del 2022 es va arribar a Navas de Tolosa i un parell d’anys després, fins a Felip II. Des d’ahir, Sant Andreu i Nou Barris estan d’enhorabona amb l’inici dels treballs per transformar un nou tram, fins a Fabra i Puig. Venen 18 mesos d’obres per valor de 26 milions d’euros.

Segons el càlcul de l’ajuntament, les actuacions portades a terme fins ara han aconseguit treure de la Meridiana gairebé 20.000 vehicles. Quan s’hagi arribat a Fabra i Puig, ja s’haurà intervingut en 2,87 quilòmetres de l’avinguda, cosa que implica més de 163.000 m2 de superfície renovada. Quedarà per davant el tram menys amable, quan el carrer gira a l’esquerra i encara la C-58 i la C-33. El compromís municipal és que en aquest mandat estigui redactat l’avantprojecte fins al pont de Sarajevo, així com els estudis previs fins a Vallbona.

"Amb la transformació que tenim entre mans, la Meridiana està passant de ser una autopista ciutadana a ser un eix cívic de la ciutat", va dir ahir la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Laia Bonet des de l’obra. És una millora, va afegir, per "cosir barris i de recuperar la vida comercial i veïnal".

Carril bici central

En coherència amb l’obra ja executada, cada ramal de circulació perdrà un carril per permetre que pel mig discorri un vial ciclista de doble direcció, a l’estil del passeig de Sant Joan. Fins al 27 d’abril estan previstos els treballs d’adaptació de la circulació i el trasllat de les parades de bus urbà i interurbà. Quan comencin les obres, va assenyalar Bonet, no serà necessari haver de tallar la Meridiana en cap dels dos sentits.

Ara paren a la Meridiana unes 20 línies interurbanes: quatre parades en l’àmbit de la Sagrera, que quedaran anul·lades per les obres, i tres (una morirà) als voltants de l’estació de Fabra i Puig, que continuarà funcionant amb tota normalitat. Per tal d’esmorteir aquesta carència, s’habilitaran sis nous baixadors a l’entorn de la Sagrera i un setè a Can Dragó. En total cobreixen 600 expedicions diàries.