Barri de muntanya

La rampa mecànica de Montbau es començarà a construir a l’octubre

L’Ajuntament escurça un any el calendari inicialment previst i la nova infraestructura s’estrenarà ja el gener del 2027.

La rampa mecànica de Montbau es començarà a construir a l’octubre

Jordi Otix / EPC

Els que viuen en un barri de muntanya coneixen l’esforç que implica pujar cada dia pels seus carrers i pendents. Per als veïns de Montbau, aquest esforç serà una mica menys d’aquí dos anys, quan podran pujar més fàcilment el carrer de Poesia amb una rampa mecànica per a vianants que discorrerà des del passeig de la Vall d’Hebron fins al carrer de Vayreda. Serà la primera de la ciutat i cobrirà un tram de més de 200 metres amb un pendent constant del 10%. El projecte respon a una proposta formulada per l’Associació de Veïns de Montbau el 2017, que podrà comprovar com comença a ser una realitat a partir d’aquest octubre amb l’inici de les obres.

La idea de l’Ajuntament de Barcelona era construir la rampa en dues fases, amb uns treballs que preveien que s’allarguessin uns dos anys. Així es va formular en l’avantprojecte, consultat per EL PERIÓDICO. No obstant, el consistori ha escurçat el calendari inicial i la nova infraestructura es podrà estrenar a principis del 2027.

El projecte definitiu, que encara no és públic, elimina les fases i estableix 15 mesos d’obres en comptes dels 27 mesos inicials. Això comporta que els treballs comencin a l’octubre i acabin el gener del 2027, un calendari que l’ajuntament ja va compartir en dos consells de barri de juny i novembre de l’any passat, informen fonts municipals.

Així doncs, la posada en marxa de la primera rampa mecànica al carrer que tindrà Barcelona arribarà abans del que estava previst. Segons el que fixa l’avantprojecte, la infraestructura no tindrà continuïtat en el transcurs de tot el carrer, sinó que, ubicada en el costat Besòs, tindrà sis trams diferenciats per respectar els usos actuals de l’entorn de les rampes, com l’accés als blocs d’habitatges i equipaments existents, i també als Jardins de Montbau, "sense generar barreres ni modificar les quotes d’accés".

Al seu torn, s’intentarà minimitzar les afectacions en la vegetació, amb la qual en alguns trams hi ha molt poca distància de vorera entre aquesta i els cotxes, i preservar el major nombre de places d’aparcament possible, una cosa difícil perquè la vorera és molt estreta i està ocupada en alguns casos per vegetació i per vehicles estacionats en bateria.

Places d’aparcament

Una qüestió delicada de la construcció de la rampa seran precisament les places d’aparcament, un fet que preocupa i desespera els veïns del barri. La desesperació dels residents i els sanitaris de Vall d’Hebron està arribant al límit al no trobar lloc per aparcar per la zona. Denuncien que porten anys amb una situació "insostenible". Segons els primers plans de l’Ajuntament, es podrien perdre 23 places per a cotxes, i passar de 68 a 45. Les motos, en canvi, guanyaran sis places, i passaran de tres a nou. Es calcula que seria necessari sacrificar uns vuit arbres. En els plans de l’ajuntament també s’inclou construir un ascensor als carrers de Natzaret i Idumea, al barri de Sant Genís dels Agudells.