Mobilitat

El bus sense conductor arrasa a Barcelona i preveu tornar el 2030 amb més capacitat

El minibús, fruit de la col·laboració entre l’empresa xinesa WeRide i el Grup Renault, circula per passeig de Gràcia i rambla de Catalunya fins aquest divendres

El minibús sense conductor de Renault circula en fase de proves pel centre de Barcelona

Barcelona es queda sense autobús sense conductor per al MWC

El bus sense conductor arrasa a Barcelona i preveu tornar el 2030 amb més capacitat

Zowy Voeten / EPC

On alguns veuen un bus sense conductor, Germán Escrich veu una revolució de la mobilitat. «Imagina’t un taxi que mentre porta una persona a l’aeroport detecta que un altre usuari, a uns metres, també va cap allà i el recull. Un taxi normal no ho pot fer i estaríem estalviant temps, diners i contaminant menys», ha explicat. Aquest informàtic és un dels molts curiosos que s’han acostat a provar el Robo Minibus, el vehicle autònom en proves que aquests dies fa una ruta circular pel centre de Barcelona.

No obstant, les propostes d’Escrich hauran d’esperar uns anys per començar a prendre forma. «Si no passa res fabulós abans, fins al 2030 no farem més proves a Barcelona, tot i que serien amb busos amb més capacitat», ha explicat a alguns curiosos Alberto Jurado, un dels enginyers que el Grup Renault ha disposat per supervisar les proves d’aquest minibús autònom de l’empresa xinesa WeRide.

Carlos Santos i Alberto Jurado, al Robo Minibus al seu pas pel passeig de Gràcia /

Zowy Voeten / EPC

Per ara, el minibús que s’ha obert al públic només té plaça per a vuit persones, tot i que no admet més de quatre o cinc passatgers a cada tanda. Aquesta poca capacitat ha fet que molts interessats no poguessin pujar al bus o que haguessin de fer cua durant mitja hora o més. Entre aquests afectats hi ha el mateix Escrich, que havia aprofitat la seva hora de descans a la feina per provar el vehicle i ha topat que els responsables dels ‘tests’ també havien parat a descansar una mitja hora.

«He de reiniciar el sistema», ha dit fent broma Jurado amb ell. «És que per als que treballem heu posat males hores», ha rebatut sense maldat Escrich. El bus està operatiu des d’aquest dimarts i fins aquest divendres d’11.00 h a 17.00 h.

L’autobús autònom de WeRide i el Grup Renault al seu pas per la rambla de Catalunya /

Zowy Voeten

Èxit aclaparador

De fet, l’èxit de convocatòria ha desconcertat els organitzadors de les proves, que ja no deixen que els passatgers donin una volta completa al circuit. «Volíem fer l’operativa normal, però hi havia gent que es posava a fer càmpings aquí dins», ha explicat Carlos Santos, company de Jurado en el Grup Renault, a tres persones que sí que han aconseguit recórrer alguns metres amb el Robo Minibus.

Es tracta del professor universitari Antonio Muniente i dos dels estudiants de la seva assignatura d’Innovació Digital, Ignasi i Julián, que han preferit arribar tard a les seves classes de la tarda per poder avançar uns quants metres amb el bus autònom. «Cal aprofitar totes les oportunitats que et dona una ciutat com Barcelona»,ha celebrat el professor abans que el Robo Minibus avancés. 

Antonio Muniente, fotografiant Ignasi, Julián i Carlos Santos a la parada del bus al carrer Rosselló /

Zowy Voeten

El seu viatge ha començat de manera accidentada. Quan el bus estava a punt d’incorporar-se a la circulació al carrer de Rosselló, un cotxe gairebé xoca amb ell. Tot i així, des de l’interior del vehicle la frenada no ha sigut massa brusca. Joseph, un turista francès que també anava al bus amb els estudiants ha assegurat que, malgrat l’ensurt, «no hauria necessitat portar posat el cinturó de seguretat». «És impressionant anar sobre una cosa que no té volant, ha sigut molt curiós»,ha resumit després de baixar de l’autobús a la segona parada del recorregut, al passeig de Gràcia amb carrer de València.

Allà, unes deu persones ja esperaven per gaudir de l’experiència, i algunes han hagut de quedar-se fora i resignar-se a esperar mitja hora que el bus completés el cercle de nou. Una era Mirko, el youtuber responsable del canal ‘Viajando con Mirko’, que ha registrat tota l’experiència a la seva càmera GoPro. «Vaig veure això per la premsa i vaig pensar: N’he de fer un vídeo»,explica el creador de contingut poc després de gravar la introducció per al seu pròxim ‘vlog’.

Mirko, mentre esperava el Mini Robobus al passeig de Gràcia /

Zowy Voeten / EPC

Més sort han tingut amb els tempos Pilar Saiz i el seu fill, Gerard, que han pogut agafar el bus després d’esperar poc més de 15 minuts. «Hi ha tants estímuls que gairebé no he pensat que estava en un autobús sense conductor ni volant» ha explicat la Pilar, que es va assabentar de les proves per un post d’Instagram. «A més, els responsables t’expliquen molt bé com funciona tot», ha afegit.

Pilar Saiz i el seu fill Gerard, després d’agafar el bus autònom /

Zowy Voeten

La conducció a Barcelona, sempre problemàtica

Quan deixi Barcelona aquest divendres, el Robo Minibus marxarà directament a París, on donarà servei entre les diferents pistes del Roland Garros. Allà va ser on aquest bus autònom va fer les seves primeres proves fa un any, tot i que circular per la capital catalana ha suposat un dels seus reptes més grans fins ara. «Hem hagut d’entrenar el model d’intel·ligència artificial del bus durant tres setmanes per circular amb Barcelona», ha explicat Jurado. «Pot no semblar gaire, però és que per a París i per a altres ciutats no ens fa falta entrenar-lo»,ha aclarit.

De fet, durant els passejos d’aquest bus, els responsables s’han trobat amb situacions inversemblants. «Una senyora es va posar davant del bus a fer-li fotos mentre anava creuant un pas de vianants en vermell», recorda Jurado amb una barreja de frustració i sorpresa.

Joseph, fent-se una ‘selfie’ amb el bus autònom a la parada del carrer de Rosselló /

Zowy Voeten / EPC

Que el Robo Minibus arribés a estar obert al públic, encara que amb comptagotes, tampoc ha sigut un camí de roses a nivell administratiu. De fet, la idea original era que aquest bus autònom donés servei durant el Mobile World Congress celebrat la setmana passada, però WeRide i Renault no van aconseguir els permisos necessaris a temps i van haver d’oferir el servei amb conductor.

Durant aquestes proves, no obstant, l’únic problema que ha hagut d’enfrontar el Robo Minibus ha sigut l’alta demanda que l’ha fet «gairebé morir d’èxit»,en paraules del company de Jurado, Carlos Santos.