Aparcar en una ciutat tan densa com Barcelona mai és fàcil. Al barri de Montbau, ubicat a la muntanya entre l’Hospital de la Vall d’Hebron i Mundet, s’ha convertit en una tasca encara més difícil, si és possible. Els veïns lamenten viure una situació "insostenible" en els últims quatre anys, quan la desesperació ha anat in crescendo al no trobar un lloc on deixar el cotxe quan tornen de treballar. Entre altres motius, assenyalen els treballadors i pacients de l’hospital. "Han envaït el nostre barri", diuen. No obstant, és una dificultat amb què també es troben els sanitaris, que asseguren que tampoc troben places de pàrquing, ni fora ni dins del complex hospitalari.
Segons expliquen tant veïns com metges, la situació es va complicar durant la pandèmia, quan es va permetre als professionals aparcar gratis en algunes d’aquestes zones, i, "durant la transició per tornar a tenir zona verda de pagament, hi va haver algunes queixes", diu una treballadora de l’hospital. El 2020, l’Ajuntament va convertir en zona verda exclusiva per a residents i de pagament per als no residents les places d’estacionament lliures als carrers pròxims al Vall d’Hebron, cosa que també va suposar un contratemps per als sanitaris, que no els va quedar cap altra opció que pagar o aparcar en llocs més allunyats.
El president de l’associació de veïns de Montbau, Narcís Serrats, matisa que, tot i que els veïns coneixen els pros i els contres de viure prop d’un hospital, "hi ha situacions que es fan insostenibles". També atribueixen la manca de places a la reurbanització dels carrers amb normatives "més exigents que quan es va construir Montbau" i a les "contínues obres, rodatges, taxis, vehicles de repartiment i ambulàncies".
Estudi intern
No obstant, el dia a dia dels sanitaris no és tan diferent del dels veïns. Expliquen que, a partir de les 7.15 del matí, difícilment es troba lloc. "Quan arribo més tard d’aquella hora, ja dono la volta i aparco en un descampat que és a 20 minuts i vinc caminant", explica la doctora de Vall d’Hebron. Una altra treballadora de l’hospital afirma que l’inici de les obres del Vall d’Hebron Institut de Recerca va reduir lloc per aparcar dins del campus. "Els professionals poden aparcar dins, però hi ha menys places i no hi ha lloc per a tothom durant el torn de dia". A la tarda, en canvi, "no hi ha problema de lloc".
Vall d’Hebron està elaborant un estudi intern, segons expliquen treballadors del centre, sobre hàbits per desplaçar-se a la feina per valorar quanta gent ve amb cotxe o en transport públic. A més, diu que també s’ha fet "alguna campanya interna" per promoure que la gent es mogui en transport públic.
Zona verda
La regulació de l’àrea verda a Montbau és de dilluns a divendres de 8 a 20 hores. Fa anys que els veïns reclamen a l’Ajuntament ampliar-la, tant els dies com l’horari. La seva petició és que també s’implementi els caps de setmana i dies festius, i que s’allargui fins a les 00 hores. Fins i tot es plantegen com a alternativa demanar implementar l’àrea blanca –exclusiva per a residents– a tres carrers del barri. Aquesta és una opció que divideix els veïns: alguns aposten per aquesta via, i fins i tot han recollit firmes per fer més soroll, i d’altres no ho descarten, tot i que la veuen "perjudicial".
La gota que ha fet vessar el got va ser precisament l’últim rebuig del consistori a ampliar l’horari quatre hores més. En l’última comissió d’Urbanisme, la regidora de Mobilitat i primera tinenta d’alcalde, Laia Bonet, va anunciar que no se’ls concediria i ho va argumentar arran d’un informe que el govern va encarregar el setembre passat a l’empresa Barcelona de Serveis Municipals (BSM), la qual gestiona les àrees d’aparcament a la ciutat.
Un 15% disponible
L’executiu de Collboni ha considerat que la demanda mitjana d’ocupació actual no és prou alta per prendre la decisió d’ampliar la zona verda. Segons va precisar Bonet, les ocupacions mitjanes en les hores de regulació es troben entorn del 85%. És a dir, hi ha un 15% de mitjana disponible per poder aparcar. Sí que va admetre que hi ha una zona pròxima a l’hospital, la plaça de Zurbarán, que té més demanda i també una "elevada indisciplina". En aquest sentit, es va comprometre a reforçar la vigilància per combatre aquesta indisciplina, cosa que, segons ella, permetria deixar lliures més places per a residents.
A més, Bonet va afirmar que hi havia un component "especialment sensible" amb aquesta qüestió, ja que restringir l’aparcament per a no residents en aquesta zona "dificultaria" estacionar treballadors de l’hospital i pacients. Malgrat el rebuig, fonts municipals defensen a EL PERIÓDICO que "hi ha pendent una reunió" amb els veïns de Montbau, en la qual participaran tant els responsables de Mobilitat com els de Districte, per "veure les possibilitats de resoldre les demandes dels veïns" pel que fa a les necessitats d’aparcament de la zona.
Decret de la discòrdia
El rebuig de l’ampliació horària fa tres setmanes ha fet remoure als veïns una qüestió pendent que encara esperen. La zona verda tots els dies de l’any. Van aconseguir aquest compromís per part de l’Ajuntament el maig del 2023 i, just un any després, es va aprovar un decret que delimita els perímetres d’aparcament d’àrea regulada a les zones 17, 23, 25 i VH, que pertanyen als barris del Carmel, Can Baró, Guinardó, Baix Guinardó, Sant Genís dels Agudells i Montbau.
Mentre els veïns del barri esperen que aquest decret serveixi per ampliar la zona a tots els dies de l’any, fonts municipals precisen que "marca un criteri general", però "no estableix en quins carrers hi ha d’haver places, de quin tipus han de ser i quins horaris han de tenir", tal com asseguren a aquest diari fonts del consistori. "El lloc i la tipologia de places es decideix conjuntament entre els districtes", afegeixen. Serà una de les qüestions a debatre en la reunió pendent.