El més professional dels aficionats

El fons de 25.000 imatges aconseguides pel barceloní Rossend Torras, un òptic i venedor de material fotogràfic amb ànima de fotoperiodista, s’exhibeix per primera vegada al Palau Robert.

ERNEST ALÓS

El 2009, en col·laboració amb el MNAC, EL PERIÓDICO va llançar la campanya Fem memòria, un crida per reunir fotografies de la Guerra Civil realitzades per ciutadans anònims, com a complement a l’exposició sobre Robert Capa al Palau Nacional. La resposta va superar les expectatives, amb 800 imatges. Però n’hi va haver algunes que van posar en alerta la companya Eva Melús: fotografies d’una excepcional qualitat de les esglésies incendiades el juliol de 1936 i de l’entrada de les tropes de Franco a Barcelona el 26 de gener de 1939 enviades per un lector, Francesc Sans. L’autor era el seu finat sogre, Rossend Torras Mir (1907-1996). Va resultar que aquesta era només la punta de l’iceberg d’un arxiu de 25.000 fotografies i 110 pel·lícules, guardades (com continua encara ara, custodiat per la seva filla Isabel Torras i el seu gendre) en un domicili particular. Imatges de grans moments de la república i la Guerra Civil, però també paisatges i escenes costumistes, espectacles, festes populars, retrats sofisticats, circuits de carreres, piscines i gimnasos. Es tracta del fons del més professional dels fotògrafs aficionats catalans, que 15 anys després, finalment, es mostra en una exposició, Vides entre dictadures, oberta fins al setembre al Palau Robert, i en un llibre publicat pel Memorial Democràtic.