Sector agroalimentari

Barcelona tindrà un ‘FoodLab’ d’innovació gastronòmica al recinte de La Escocesa del 22@

L’objectiu és convertir la zona nord del districte empresarial en un «nou pol» de la indústria alimentària sostenible

Jordi Otix

L’Ajuntament de Barcelona i Mercabarna han firmat un acord per estudiar la posada en marxa d’un ‘FoodLab’ a la zona nord del 22@ amb l’objectiu que es converteixi en un «nou pol d’activitat» i un ‘hub’ d’innovació gastronòmica. La voluntat és que sigui un laboratori que utilitzi eines tecnològiques d’última generació i queimpulsi projectes ‘FoodTech’ a Barcelona. Amb aquest objectiu, l’ajuntament i Mercabarna busquen «liderar la transformació» a la zona nord del 22@ exercint de «tractors en inversió pública» amb la transformació de la nau central del recinte de La Escocesa i garantir el desenvolupament d’aquest nou planejament urbanístic.

La nau Shield de La Escocesa, on s’ubicarà el projecte, està pendent de rehabilitació i té una superfície lleugerament superior a 2.000 metres quadrats. Un cop entri en funcionament, aquest espai vol convertir-se en un laboratori de referència internacional en emprenedoria creativa en el sector agroalimentari i un centre per al desenvolupament d’una indústria alimentària sostenible i saludable i atraure talent especialitzat i inversions.

Barcelona és la sisena capital del món en indústries ‘FoodTech’. Per darrere de Nova York, Boston i San Francisco, Londres i Berlín, Barcelona es posiciona al rànquing del ‘Global Startup Ecosystem Index Report 2021’. La ciutat catalana aconsegueix una puntuació de 8,55 i passa per davant de ciutats com Xangai, Amsterdam, Los Angeles i Chicago. «Barcelona compta amb un full de ruta d’economia sostenible amb un eix vinculat a l’alimentació que vol l’impuls de models de negoci innovadors que fomentin un consum local i responsable i que aposti per la salut i hàbits alimentaris sostenibles», afirma el consistori en un comunicat.

A Catalunya es concentren 185 projectes relatius al ‘FoodTech’, segons el directori d’ACCIO. Per exemple, l’experiència de ‘start-ups’ com Heura, entre altres de més noves i igualment disruptives, com per exemple Grin Grin Foods, Vacka, Incapto, InnoLarva i Voilà. «Ja són realitats i el nou ‘hub’ accelerarà l’aparició de noves empreses emergents. Empreses de grans dimensions, com la britànica Ocado, han aterrat a Barcelona i fires tan rellevants com Alimentaria són claus en el desenvolupament d’aquests projectes», afegeixen des de l’ajuntament.

Impuls al talent i noves tendències gastronòmiques

Així, l’ajuntament impulsa el projecte amb Barcelona Activa –que en l’actualitat compta amb el programa d’acompanyament empresarial ‘InnoFood’, amb la filosofia de fer créixer les ‘start-ups’ especialitzades en aquest sector i examinar les noves tendències– i Mercabarna com a agent dinamitzador i amb polítiques de clúster, integrant els diferents actors de la cadena de valor agroalimentària, convidant a formar part tot l’ecosistema alimentari, des de centres formatius fins a empreses privades del mateix sector.