L’icònic establiment del mercat més famós de Barcelona fa tres mesos que és notícia, des de la jubilació del Juanito, un dels propietaris. La família manté una pugna sobre la marca que ha arribat a la justícia i que planteja un nou escenari, amb la pèrdua de la denominació per a l’actual bar, i amb un altre de nou que obrirà amb el vell nom. 1. ¿Com es desencadena el conflicte? Feia anys que Juanito Bayén, que als 89 anys portava des dels 8 lligat al bar Pinotxo, que va fundar la seva mare Catalina, pensava a jubilar-se. Però la seva salut el va obligar a fer-ho a finals de l’any passat, després de patir un desmai al mercat. També tenia problemes de sordesa i a poc a poc havia anat reduint la seva presència rere la barra. Durant anys li havien plogut ofertes de traspàs, es deia que per fins a vuit milions d’euros, abans de la pandèmia. 2. ¿De qui era el bar? Tant el Juanito com la seva germana María van heretar els llocs. Aquesta fins i tot va trencar aigües per donar a llum el seu fill Jordi Asín Bayén al bar. Després de morir la matriarca fundadora, com que a l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona només es podien registrar les concessions dels llocs amb un titular, va ser el Juanito el que va figurar als papers, després de la cessió de la part de la seva germana. No obstant, el 2001 es va crear una societat civil integrada per Bayén i els seus nebots, Jordi i Albert (en aquell moment el cuiner), que tenia cedits els drets d’explotació del negoci, contingut i marca. Al morir prematurament aquest últim, el Juanito i el Jordi van quedar com a copropietaris al 50%. Per això, al retirar-se el titular dels llocs, el nebot, la dona d’aquest i el seu fill (quarta generació) van continuar, com sempre, al peu del canó, disposats a mantenir el negoci sense canvis, tal com va informar aquest diari. 3. ¿Què ha passat amb el traspàs? Sobtadament, al febrer Juan Bayén va traspassar les parades (de concessió administrativa) a Restaurante Egipto SLU, una societat el titular de la qual ja va adquirir fa uns anys el bar Central de la Boqueria i altres negocis a la Rambla. Segons el comunicat emès dimarts passat pels representants legals de Jordi Asín, el Juanito, que ara viu retirat amb la seva dona i no té descendència, va actuar «teledirigit». El problema és que els sis llocs que integren el bar estaven al seu nom, però no es va tenir en compte la societat a la qual «pertanyien» les concessions. 4. ¿Quins passos ha fet la família ofesa? Asín ha posat el cas en mans dels seus advocats, que han denunciat la situació i han aconseguit que el jutjat mercantil número 9 de Barcelona ordeni una mesura cautelar per la qual es requereix el nou operador que cessi immediatament i s’abstingui d’utilitzar la marca. 5. ¿Per què el Pinotxo de sempre continua obert? L’1 de març va reobrir amb un nou equip i una carta i oferta molt similar a l’anterior etapa. La raó per la qual el cartell del Pinotxo continua presidint el negoci és que la resolució judicial no ha sigut notificada encara a Restaurante Egipto SLU, indiquen fonts coneixedores del cas. 6. ¿Obrirà un ‘nou’ Pinotxo amb l’equip de sempre? Jordi Asín assegura a aquest diari que sí, que està buscant local i que mantindrà l’ensenya Pinotxo i l’oferta tal com havia sigut durant dècades. Cal veure què passa amb els sis llocs de venda, ja que tot i que no podran utilitzar el nom, el canvi de concessionari va ser aprovat per l’ajuntament. El desenllaç s’escriurà en els tribunals. 7. ¿Per què és tan cotitzat el Pinotxo? La saga hotelera va començar a la plaça de la Gardunya, fins al seu trasllat al mercat cap a l’any 40, per acabar des del 1961 en l’actual posició que ocupa. Deu el nom al gos del Juanito, tot i que al final el nom també va ser per a l’amo. La seva ubicació a primer terme, a peu de la Rambla, la seva cuina de mercat popular, i la gràcia i el carisma d’aquest el van fer famós fins a començar a aparèixer en guies turístiques de tot el món com una icona barcelonina. El receptari de la Catalina i els plats tradicionals que van anar afegint els nebots són la base de la seva oferta, amb productes del mercat.