Transport públic

Renfe i Adif ja tenen licitats a Catalunya 2.200 milions en millores ferroviàries

El president de l’operador assegura que Rodalies té una puntualitat del 93,1% a Barcelona, millor que en ciutats com Londres o Brussel·les

Zowy Voeten

Enèsima visita d’un responsable estatal en matèria d’infraestructures a Catalunya l’últim any. En aquest cas, ha sigut el president de Renfe, Isaías Táboas, el que ha creuat l’Ebre per compartir les bondats de la nova era en matèria d’inversions ferroviàries. Ha participat en el Consell de Mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), on ha traçat el full de ruta de l’empresa –passada, present i futura– i ha assegurat, entre altres coses, que la capital catalana se situa entre les ciutats europees amb millor índex de puntualitat (93,1%), per sobre dels registres de Londres, Dublín, Brussel·les o Milà.

El discurs de Táboas ha girat entorn de cinc eixos quan ha fet referència a la puntualitat del servei: les condicions d’explotació, la capacitat de gestió de l’operador, la fiabilitat del material rodador, la complexitat per harmonitzar serveis de diferent tipologia i les causes externes no imputables ni a la infraestructura (en mans d’Adif) ni a l’operador. Sobre aquest últim aspecte, ha recordat que el vandalisme va afectar el 2022 prop de 365.000 viatgers, amb un temps mitjà perdut per persona de dues hores i 27 minuts.

Malgrat la covid

El president de Renfe ha enumerat algun dels projectes en marxa de la companyia i que formen part del pla de Rodalies presentat el desembre del 2020, quan el llavors ministre de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, va visitar l’estació de La Sagrera i va prometre una inversió de més de 6.300 milions d’euros per a aquesta dècada. Un calendari, ha detallat «que s’està complint malgrat la pandèmia». Com a exemple, les adjudicacions de projectes concrets, que a finals del 2022 ascendien, ha concretat, a 2.203 milions d’euros.

Allà poden incloure’s les obres a la mateixa Sagrera o la nova estació de Sant Andreu, inaugurada fa escasses setmanes. Però també els estudis informatius per duplicar l’R-3 entre Vic i Centelles o l’anàlisi d’alternatives per a la connexió ferroviària entre Castelldefels i Barcelona. Quant a Renfe, ha destacat l’adquisició de 97 nous trens per a Rodalies, cosa que implica una inversió superior als 850 milions d’euros. Si s’hi afegeix l’import previst per a la renovació i millora dels trens existents, la xifra escala fins als mil milions d’euros.

Accessibilitat

Táboas ha seguit amb la llista. Ha esmentat les millores d’accessibilitat de les estacions d’Arc de Triomf i Llinars del Vallès, la instal·lació de sistemes de videovigilància intel·ligent a 110 estacions de Rodalies o els nous sistemes de cronometria i informació al client. Tot això, ha indicat, amb la previsió que la demanda pugui acabar creixent un 50% a tota la xarxa de Rodalies. 

Per part de l’AMB, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat, Antonio Poveda, ha agraït «la reactivació de les millores a la xarxa ferroviària». «Entre tots els actors implicats estem aconseguint fer realitat una nova mobilitat metropolitana, més eficient, sostenible i saludable».