Auditoria en un mes

El govern de Colau admet que hi ha «marge de millora» en la contracta de neteja

  • L’executiu municipal accepta elaborar un informe per examinar si hi ha opció per sancionar el retard en l’arribada de vehicles adquirits amb el contracte actual

FERRAN NADEU

El govern de l’alcaldessa Ada Colau ha reconegut aquest dimarts que la contracta de neteja vigent des d’aquest any a Barcelona i que costa 2.582 milions d’euros a la ciutat fins al 2030 «té encara marge de millora». Ho ha admès el regidor de Transició Ecològica, Eloi Badia, responsable polític de la neteja dels carrers de la ciutat, a instàncies d’una proposta del PP perquè, en un mes, s’elabori un informe que concreti els motius dels retards en l’arribada de camions de recollida d’escombraries i altres vehicles adquirits amb el nou contracte. La proposta dels populars, presentada arran d’una informació d’EL PERIÓDICO, s’ha aprovat per unanimitat.

«Que no tinguem tota la maquinària no significa que el servei sigui pitjor, sinó que encara té marge de millora. Hi hem introduït millores i n’hi podrem introduir més», ha afirmat Badia. Per la seva banda, Óscar Ramírez (PP) ha reclamat una «auditoria per saber si hi ha alguna negligència» que comporti sancions a causa de la demora en l’entrega de vehicles. Al novembre, cinc districtes de la ciutat (Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí) no tenien gairebé un terç dels vehicles compromesos, 225 models en total, dels quals 142 havien incomplert el termini d’entrega.

«No és acceptable que, en la contracta més cara de Barcelona, que paguem a preu d’or, tinguem aquests retards. Hauríem de tenir un servei del segle XXI i el que tenim és un servei de vehicles antiquats», s’ha queixat Ramírez. Fins al mes passat, Barcelona continuava utilitzant 95 prototips de l’antiga contracta per suplir els models pendents de rebre.

Badia ha assenyalat que les dificultats per aprovisionar-se dels nous vehicles «estaven previstes», a causa de les traves en la cadena de subministrament arreu del món i la guerra d’Ucraïna. Quant a les opcions de multar les empreses adjudicatàries, el regidor ha observat que «és difícil demanar compensació o imposar una sanció». «Els retards no són aplicables al contractista, sinó que venen dels contractistes. Sí que podem exigir que introdueixin totes les millores possibles», ha assenyalat Badia.

«L’aparador d’Europa»

En qualsevol cas, el regidor de Barcelona en Comú ha emfatitzat que l’urbs catalana «és l’aparador d’Europa» en la posada al dia en tecnologia per retirar les escombraries de la via pública. «Totes les empreses ens han dit que les principals capitals venen a Barcelona a veure la flota actual. No hi ha cap ciutat amb uns vehicles amb el mateix nivell de desenvolupament tecnològic pel que fa a emissions o soroll. Tenim vehicles que són únics. Renault ha posat els seus primers vehicles elèctrics de recollida a tot el món a Barcelona. La flota actual és millor que a qualsevol ciutat del continent», ha tret pit Badia.

En canvi, l’oposició ha considerat que el contracte de neteja no ha moderat encara la impressió que la brutícia és un dels principals problemes de la ciutat, com reflecteixen amb constància els sondejos d’opinió de l’ajuntament. ERC i Junts han coincidit a afirmar que la demora en l’entrega de vehicles és una «crònica d’una mort anunciada», Cs ha parlat d’«anomalies» i Valents, de «fracàs». 

En canvi, Badia ha apel·lat a l’«orgull» que Barcelona tingui «la millor flota d’Europa», segons la seva opinió. «Tots els barris veuen que, tot i que no tinguem tota la maquinària, sí que hi ha millores en freqüència i tecnologia en molts circuits. No hi ha cap altra ciutat amb els estàndards ambientals que Barcelona fixa ni cap ciutat de l’Estat es pot comparar amb el nivell d’exigència que l’ajuntament i el veïnat tenen», ha presumit.