Art urbà

Estació de Sant Andreu: així és el mural ferroviari més gran de l’Estat

  • Els artistes Roc Blackblock i Miquel Wert resumeixen la història del ferrocarril a Catalunya en un dibuix de 200 metres de longitud

  • La terminal entrarà en funcionament l’11 de desembre, amb la qual cosa els trens amb destí Granollers-Girona deixaran de parar a la vella estació de 1854

Joan Cortadellas

Prop de 200 metres lineals i una mica més de 3.000 metres quadrats. No és habitual que un mural sigui tan gran i menys encara que estigui situat a l’interior d’una estació ferroviària. El nou baixador de Sant Andreu, destinat a substituir el que es va obrir el 1854 i és avui dia el més vell de tot Espanya que segueix en funcionament, s’inaugurarà l’11 de desembre, i a l’interior tindrà aquesta obra d’art urbà que serà el més gran de tota la xarxa d’Adif. No val comptar els grafitis dels trens de Renfe, perquè són il·legals. Aquesta és la gran diferència entre una cosa i una altra: legals-murals, il·legals-grafitis.

El mural és un repàs cronològic de la història del ferrocarril a Catalunya i a Barcelona. Comença, com no podia ser d’altra manera, el 1848 amb la posada en marxa de la primera línia peninsular, la que unia Mataró amb la capital catalana. Diem peninsular perquè en aquell temps Cuba encara era marca Espanya i allà el primer tren va començar a circular el 1837. Un golàs per l’escaire del colonialisme. La proposta acaba amb l’any 2022, quan es posarà en funcionament aquesta terminal que dona cabuda als trens que van a Granollers i Girona.

L’obra l’han realitzat conjuntament Roc Blackblok i Miquel Wert, dos homes que en aparença semblen tenir poc en comú però resulta que són bons amics. Tots dos van fer la seva proposta a Rebobinart (la gent que va impulsar els Murs Lliures), la productora que va guanyar el concurs públic convocat per Adif, i van acordar treballar junts perquè ningú en quedés fora. S’han repartit els anys (11 en total, un per a cada fita històrica seleccionada) i han sigut dos mesos d’intensa feina. Afortunadament, com que el fred no ha arribat, podran acabar de pintar sense les crueses del clima. Si s’ho pregunten, no han utilitzat esprai, sinó pintura acrílica per a exteriors. «Hi ha un respecte i una admiració mútua», han coincidit els dos artistes, que encara estan acabant de polir el mural.

Sense rancor

Lluís Ubalde, coordinador tècnic de l’operació Sagrera-Sant Andreu per part d’Adif, ha explicat que amb aquesta iniciativa pretenen «emocionar el viatger» i que l’estació «tingui personalitat pròpia i un model únic que no sigui repetible a cap altre lloc». Sobre l’elecció de Roc Blackblock, l’artista que el febrer de 2021 va pintar l’emèrit Joan Carles amb un cartell de «lladre» en protesta per la detenció de Pablo Hasel, Ubalde ha dit que es va valorar la «qualitat artística i la seva projecció internacional» i que la selecció es va fer sense cap problema. Sense mirar enrere, vaja. I sense pressió de cap tipus. Tampoc a Rebobinart van rebre cap instrucció sobre qui podia i qui no podia pintar.

Al costat de cadascun dels 11 blocs s’inserirà una breu descripció de la fita històrica a què es fa referència, i Adif està estudiant la manera d’incloure uns codis QR perquè els viatgers més curiosos puguin anar una mica més enllà. Sobre el futur de la vella estació, Ubalde ha dit que continua sent propietat d’Adif i que encara no s’ha decidit quins usos s’hi donarà.

No és la primera vegada que Rebobinart intervé en terreny ferroviari. En el passat ja van pintar tres estacions del Tram i tenen previst actuar aviat en una quarta, assenyala el director de la productora, Marc Garcia.

Temes:

Adif Renfe Trens