Història de la mobilitat

El monoraïl a Barcelona: memòries del transport condemnat que mai va arribar a ser

  • Barcelona es va plantejar instal·lar un monoraïl que creués Montjuïc, un altre que recorregués el litoral i un que unís la Diagonal amb el Camp Nou

  • Al segle XIX hi va haver un intent de vagons aeris tirats per cavalls a Sant Martí de Provençals, però la cosa no tirar endavant

Jordi Cotrina

La muntanya de Montjuïc és un clar exemple de notícia Guadiana, de relat de ciutat que va i ve en funció dels rumors, les propostes i l’oportunisme, sempre amb l’objectiu, mai del tot assolit, que es converteixi en el gran parc urbà de Barcelona. Es parla del (mal) encaix d’aquest pulmó des de temps immemorials, però més encara des que els Jocs del 92 van omplir el lloc d’equipaments, gairebé mig centenar entre culturals i esportius, que van animar la festa, però no van ser suficient. Com arribar-hi i com sortir-ne han sigut uns dels principals reptes de tots els projectes que han mirat de convertir la muntanya en un lloc a escala humana. Per ara, sense gaire èxit. Fins i tot es va arribar a plantejar un monoraïl que creués Montjuïc i que connectés el Poble-sec amb els barris de la Marina. No va arribar a cristal·litzar, però el simple intent convida a versar sobre aquest peculiar ferrocarril, el que probablement sigui l’exponent més clar del vull i no puc del transport públic de la capital catalana.