Mobilitat

La gratuïtat de Rodalies posarà al límit el sistema públic de transport a Catalunya

L’ATM tem que un ferrocarril a cost zero per als viatgers generi un transvasament cap al tren de conseqüències imprevisibles. La tarifa dels títols mensuals i trimestrals es rebaixarà un 50% durant l’últim quadrimestre, en un any amb un sobrecost energètic de 165 milions d’euros

Ricard Cugat

Són multitud els conductors que troben a faltar els peatges després que autopistes com l’AP-7 o la C-33 hagin incrementat el seu trànsit en un 50%. La promesa del president del Govern, Pedro Sánchez, que els abonaments de Renfe de Rodalies i mitjana distància seran gratuïts en l’últim quadrimestre del 2022 pot generar un efecte molt semblant. Sempre que la mesura cristal·litzi en un decret llei que encara s’ha d’aprovar. No imposa respecte només per les obres en marxa, les carències en infraestructura o les avaries de la xarxa ferroviària catalana, sinó per l’impacte que la mesura pugui tenir a les arques públiques i a la resta de l’oferta de transport públic. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) és l’ens encarregat de marcar les tarifes a Catalunya. De cara als últims quatre mesos de l’any, aplicarà les reduccions previstes pel Govern del 30%, i bonificarà un 20% extra alguns dels títols utilitzats pels viatgers més fidels, la T-usual i la T-jove. Sobre el que passi amb Rodalies, temen un inquietant transvasament d’usuaris cap al tren que es traduirà en pèrdues per als operadors privats de recorreguts supramunicipals i en aglomeracions d’incerta digestió.